Bunt „półkowników”… w hipermarketach

Z danych zebranych przez "DGP" wynika, że wysokość "półkowego" zaczęła przekraczać 30 proc. wartości produktów.  Dla drobniejszych producentów  to kwestia bytu lub niebytu.

 

Bunt "półkowników"… w hipermarketach

Mamy już prawdziwą wojnę między dużymi sieciami sklepów a producentami. Wytwórcy pozywają do sądu sklepy, które żądają od nich pieniędzy za tzw. półkowe. Sieci odpowiadają… podwyższaniem opłat, informuje Dziennik Gazeta Prawna".

Sieci handlowe wpadły na pomysł, jak odbić sobie obniżanie cen i marż, co czynią by zatrzymać klientów. Zwiększają wysokość opłat półkowych pobieranych od producentów, którzy wstawiają do sklepu swój towar. Składa się na nie m.in. koszt wprowadzenia towaru do sieci, reklamowania go w folderach, umieszczenia w bardziej widocznym miejscu na półce itp.

Z danych zebranych przez "DGP" wynika, że wysokość tego haraczu zaczęła przekraczać 30 proc. wartości produktów. W zeszłym roku było to 25 proc., co producenci jeszcze wytrzymywali.

Teraz jednak działania sieci wywołały bunt wśród producentów. Kancelarie prawnicze specjalizujące się w prawie handlowym przyznają, że obecnie prowadzą dwa razy więcej spraw "półkowych" niż rok temu. Jeśli tak, to znaczy, że w sądach takich spraw jest ok. 200. Wnoszą je przede wszystkim drobniejsi producenci, dla których wysokość półkowego to kwestia bytu lub niebytu.

Większość z tych procesów zakończy się wygraną producentów, bo pobieranie półkowego jest bezprawne. Zwycięstwo dostawcy towaru może być jednak Pyrrusowe. Musi dobrze skalkulować ryzyko utraty odbiorcy.

 

źródło: PAP za Bankier.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *