Gepardy Biznesu
Instytut Bankowości Spółdzielczej zaprasza banki spółdzielcze do udziału w Konkursie Gepardy Biznesu, a także wraz z bankami zrzeszającymi – do promowania się w Magazynie Przedsiębiorców „Gepardy Biznesu”.
Misją Konkursu Gepardy Biznesu jest wspieranie rozwoju polskich firm i banków oraz przekonywanie ich do tego, by same siebie nawzajem wspierały.
Jego główne cele to:
1. Wyłonienie najdynamiczniej rozwijających się małych i średnich firm oraz banków spółdzielczych według wzrostu ich wartości rynkowej, liczonej metodą porównania do spółek giełdowych.
2. Promowanie ich.
3. Umożliwienie bankom spółdzielczym i sponsorom Konkursu nawiązania bezpośrednich kontaktów z najlepszymi małymi i średnimi przedsiębiorstwami w Polsce.
Jak zamierzamy te cele osiągnąć? Najpierw musimy zebrać dane finansowe z firm i banków spółdzielczych. W grudniu zeszłego roku wysłaliśmy do wszystkich banków spółdzielczych ankietę z prośbą o dane. Otrzymaliśmy tylko 41 odpowiedzi. To mało. Wysyłamy więc ankietę jeszcze raz. Proszę o jej wypełnienie również te banki, które ankiety już raz wysłały.
Z danymi z firm jest jeszcze trudniej. Reklama w „Gazecie Bankowej” i „Gazecie Małych i Średnich Przedsiębiorstw” sprawiła, że z internetowej strony www. gepardybiznesu.pl ankiety pobrało i wysłało kilka firm. Wysyłamy więc do banków spółdzielczych 10 tys. ankiet z prośbą o przekazanie ich klientom biznesowym. Nadziały ankiet były różne w zależności od wielkości banku. Jeżeli któryś z banków spółdzielczych chce otrzymać więcej ankiet, prześlemy je pocztą.
Kolejne 4 tys. ankiet wyślemy do firm, które zgłosiły się do Konkursu Gazele Biznesu, oraz do dobrych firm, wskazanych przez „Gazetę Bankową” latem 2004 r. Tworzymy ich bazę danych na podstawie adresów internetowych.
Damy też reklamy Konkursu Gepardy Biznesu w „Gazecie Wyborczej” i „Rzeczpospolitej”. Gdyby te działania przyniosły marne efekty i nie mielibyśmy wystarczającej liczby danych za 2005 r., mamy plan awaryjny. Oprzemy się na danych z kilkunastu tysięcy firm za lata 2002, 2003 i 2004, które uzyskamy z Wywiadowi Gospodarczej InfoCredit.
Decydują dane finansowe
Rankingi banków spółdzielczych i firm będą ustalane według danych finansowych. Inne kryteria nie będą brane pod uwagę, chyba że któryś z członków Jury Konkursu Gepardy Biznesu będzie miał poważne zastrzeżenia wobec jakiejś firmy. Po co więc jury? Jego głównym zadaniem będzie wybór Człowieka Roku Sektora Banków Spółdzielczych, Człowieka Roku Sektora Małych i Średnich Firm oraz Człowieka Roku Sektora SKOK-ów.
Co i jak chcemy promować? Myślimy tu głównie o bankach spółdzielczych i zrzeszających i ich ofercie dla małych i średnich firm. Te banki i ich oferta mają być promowane w bezpłatnym Magazynie Przedsiębiorców „Gepardy Biznesu”, który będzie wysyłany do najbardziej dynamicznych firm, załączany jako insert do prasy biznesowej i, mamy nadzieję, dostarczany do klientów biznesowych banków spółdzielczych i banków zrzeszających.
W celu uniknięcia zarzutów, że magazyn może pomóc dotrzeć do biznesowych klientów sektora BS-ów z ofertą konkurencji, publicznie składam tu zobowiązanie, że w Magazynie Przedsiębiorców „Gepardy Biznesu” nie będzie reklam ani artykułów sponsorowanych banków komercyjnych, z wyjątkiem BGŻ, którego akcjonariuszami nadal są banki spółdzielcze, Kredyt Banku, z którego bankomatów za darmo mogą korzystać klienci banków spółdzielczych, Banku Gospodarstwa Krajowego i Banku Ochrony Środowiska. Będą natomiast mogły się w nim reklamować inne instytucje finansowe i firmy.
Oferta specjalna
Bankom spółdzielczym i bankom zrzeszającym oferujemy reklamę w Magazynie Przedsiębiorców „Gepardy Biznesu” na szczególnych warunkach. Będą za nią płaciły połowę mniej niż inni reklamodawcy, np. jedna strona reklamy formatu A4 banki spółdzielcze będzie kosztowała 4 tys. zł, a inni zapłacą 8 tys. zł.
Dodatkowo banki spółdzielcze będą mogły zakupić tysiąc lub kilka tysięcy egzemplarzy pisma ze swoją reklamą po cenie druku dla swoich klientów instytucjonalnych. Magazyn Przedsiębiorców „Gepardy Biznesu” można wykorzystać w ten sposób do uświetniania jubileuszy banków spółdzielczych czy informowania o wprowadzeniu nowych produktów albo otwarciu nowej placówki.
Pierwszy numer Magazynu Przedsiębiorców „Gepardy Biznesu” ma się ukazać w połowie kwietnia 2006 r. w nakładzie 20 tys. egz. Już przyjmujemy zgłoszenia na reklamy do niego.
Formą promocji banków spółdzielczych ma być też finał Konkursu Gepardy Biznesu w postaci Kongresów Gepardów Biznesu i Balu Gepardów Biznesu. Imprezy te będą zorganizowane jednego dnia – w piątek 9 czerwca 2006 r. w Hotelu Gromada w Warszawie przy ul. 17 Stycznia 32.
Kongresy najprawdopodobniej będą dwa w różnych salach: jeden dla firm, a drugi dla banków spółdzielczych i SKOK-ów. Będą to konferencje z wykładami.
Wielki bal
Na Balu Gepardów Biznesu zwycięzcom Konkursu zostaną wręczone nagrody, a następnie będzie kolacja przy stołach i tańce. Dlatego zapraszamy panów prezesów z żonami lub panie z mężami.
W balu będzie mógł wziąć udział każdy, kto wykupi od IBS bilet w cenie 280 zł (229,51 zł plus 22 proc. VAT). Osoby spoza Warszawy będą mogły wykupić nocleg w Hotelu Gromada po preferencyjnych cenach.
Jeżeli będzie taka potrzeba, IBS zorganizuje grupowe zwiedzanie Warszawy 10 i 11 czerwca. A warto zobaczyć, jak wypiękniała nasza stolica w ostatnich latach.
Miejsca przy stole na balu będą numerowane. Ideą jest, by przedstawiciele banków spółdzielczych mogli przy nich poznać przedstawicieli najdynamiczniejszych firm.
Wyniki konkursu oraz relacja z balu zostaną opublikowane w drugim numerze Magazynu Przedsiębiorców „Gepardy Biznesu”, który ma się ukazać w połowie czerwca 2006 r. w nakładzie 30 tys. egz.
Projekt Gepardy Biznesu jeszcze nie ma sponsorów, ale IBS pracuje nad tym.
W 2007 r. planujemy zrobić kilka regionalnych Balów Gepardów Biznesu, w trakcie których zostaną ogłoszone wyniki firm i banków z tych regionów.
/ Europejski Bank Spółdzielczy, nr 1-2006 /