Zmiana metodologii liczenia wartości rynkowej
Zmiana metodologii liczenia wartości rynkowej firm związana jest brakiem wskaźników dla niektórych branży w niektórych latach oraz dużym zróżnicowaniem tych wskaźników w niektórych branżach.
Przyjęcie średnich wskaźników dla wszystkich spółek notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych pozwoli uniknąć "szalonych" wycen, np. przy wskaźniku C/Z na poziomie 405,5, jaki w marcu 2010 r. wyskoczył dla branży producentów materiałów budowlanych.
GPW podaje tylko wskaźniki Cena/Zysku netto (C/Z) i Cena (Wartości księgowej (C/WK), dlatego tylko te wskaźniki Instytutu Nowoczesnego Biznesu będzie wykorzystywała do liczenia wartości rynkowej firm na potrzeby Konkursów Gepardy Biznesu i Potęgi Biznesu.
Wskaźniki giełdowe do wyliczania wartości rynkowej firm na koniec marca danego roku
Rok 2008
C/Z 13,75
C/WK 2,22
Rok 2009
C/Z 10,51
C/WK 1,02
Rok 2010
C/Z 20,79
C/WK 1,55
Rok 2011
C/Z 15,86
C/WK 1,61
* C- cena akcji, Z – zysk netto na jedną akcję, WK – wartość księgowa na jedną akcję
źródło danych: "Biuletyn Miesięczny GPW"
Podane już wartości rynkowe firm za lata 2008-2010 zostaną przeliczone według nowej metodologii.
Instytutu Nowoczesnego Biznesu będzie jednak uznawał przyznane wcześniej tytuły Gepard Biznesu 2010 i Potęgi Biznesu 2010 nawet wtedy, gdy według nowej metodologii firma nie będzie spełniała kryteriów naszych konkursów.
Jerzy Krajewski, dyrektor Instytutu Nowoczesnego Biznesu