Stolica jest miastem atrakcyjnym dla biznesu

„Warszawa nie od dziś stawia na rozwój przedsiębiorczości. To chyba jedyne duże polskie miasto, które ma własny program wspierania innowacyjnych firm – i tych wielkich, i mniejszych, bo właśnie małe i średnie przedsiębiorstwa napędzają naszą lokalną gospodarkę”, mówi Michał Olszewski, Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy odpowiedzialny za rozwój gospodarczy miasta.

Michał Olszewski, Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy odpowiedzialny za rozwój gospodarczy miasta

Warszawa jest miastem atrakcyjnym dla biznesu, zarówno w skali kraju, jak i na płaszczyźnie międzynarodowej. Stołeczny rynek jest największym w Polsce – to daje duże pole do działania właśnie małym i mikroprzedsiębiorcom, którzy spośród firm działających w Warszawie są najliczniejszą grupą. Niewątpliwie szansą na rozwój drobnej przedsiębiorczości była możliwość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej, z której Warszawa skorzystała. 

 
 
 
 
 
Łącznie w latach 2007-2012 ze wsparcia na założenie i rozwój swojej działalności, udzielanego przez instytucje miejskie skorzystało 3 tysiące firm. Miasto nie tylko pozyskiwało dotacje, ale również doradzało, jak to zrobić za pośrednictwem prowadzonego w partnerstwie z NGO punktu konsultacyjnego EURODOTACJE oraz działającego w ramach stołecznego biura funduszy punktu EUROPE DIRECT. Bazując na tych doświadczeniach oraz wzorując się na dobrych przykładach z innych państw, Warszawa postanowiła stworzyć miejsce, które będzie nie tylko punktem doradczym, ale też przestrzenią do pracy i spotkań biznesowych. Tak powstało Centrum Przedsiębiorczości Smolna, które rozpoczęło działać w kwietniu 2013 r. Stołeczne Centrum Przedsiębiorczości ma służyć jako instrument do pobudzania rozwoju gospodarczego, innowacyjności i tworzenia nowych miejsc pracy na terenie miasta stołecznego Warszawy. Działająca już instytucja pełni funkcję technicznego, organizacyjnego i logistycznego zaplecza dla ogółu działań związanych ze wspieraniem lokalnej przedsiębiorczości. Docelowo Centrum będzie działać równolegle w dwóch powiązanych ze sobą obszarach: wsparcia organizacyjno-merytorycznego dla przedsiębiorców oraz integracji i wsparcia aktywności środowiska instytucji świadczących usługi dla msp.

Warszawa nie od dziś stawia na rozwój przedsiębiorczości. To chyba jedyne duże polskie miasto, które ma własny program wspierania innowacyjnych firm – i tych wielkich, i mniejszych, bo właśnie małe i średnie przedsiębiorstwa napędzają naszą lokalną gospodarkę. W tym kontekście uruchomienie działalności Centrum przy Smolnej – które w 85 proc. sfinansowaliśmy z unijnych pieniędzy, z budżetu miasta biorąc jedynie 1,5 mln zł – jest przeniesieniem naszych starań i oferty, z jaką wychodzimy do przedsiębiorców, na nowy poziom jakości.

Olbrzymie znaczenie dla uruchomienia i promowania innowacyjności ma sektor kreatywny, któremu również chcemy poświęcić więcej uwagi. Ponownie mogę przytoczyć przykład tego, jak założenia „Innowacyjnej Warszawy 2020” są już wcielane w życie. Od jesieni 2012 r.  roku zorganizowaliśmy trzy spotkania z cyklu Creative Mikser, na których warszawscy przedsiębiorcy kreatywni mogą się poznać, porozmawiać, być może znaleźć pole do współpracy. Nasza inicjatywa trafiła na podatny grunt, wszystkie „Miksery” cieszyły się ogromną popularnością. To pokazuje, że udało nam się określić rzeczywistą potrzebę tego sektora.
Wkrótce sektor „przemysłów kultury” otrzyma swoje wyjątkowe miejsce w stolicy – trwa już przetarg na budowę Centrum Kreatywności Targowa 56, które powstanie w zabytkowej praskiej kamienicy.


Warszawa zajęła pierwsze miejsce w VII edycji ogólnopolskiego Konkursu Samorząd Przyjazny Biznesowi 2013.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *