Polska podbita przez globokoncerny handlowe
"Globalne marki zdominowały rynki detaliczne w krajach Europy Środkowej. W Polsce cztery pierwsze miejsca zajmują międzynarodowi gracze (Metro Group, Jeronimo Martins, Tesco i Auchan). Piąte miejsce należy do Eurocash, który mimo że jest hurtownikiem z portugalskim kapitałem, integruje krajowe sieci detaliczne", podała firma PMR.
Europa Środkowo-Wschodnia coraz ważniejsza dla międzynarodowych detalistów
Europa Środkowo-Wschodnia jest coraz ważniejszym regionem dla międzynarodowych detalistów – wynika z raportu firmy badawczej PMR.
Jak podano, spośród wszystkich zagranicznych potentatów inwestujących w Europie Środkowo-Wschodniej, najbardziej na przychodach z naszego regionu polega Grupa Metro. Według grudniowego raportu PMR, 28,3 proc. przychodów sieci ogólnospożywczych Metro, tj. hipermarketów Real i samoobsługowych hurtowni Makro/Metro Cash and Carry, przypada na ten właśnie region.
Europa Środkowo-Wschodnia tworzy także ponad 13 proc. przychodów belgijskiej grupy Louis Delhaize i francuskiego Auchana. W przypadku Tesco, środkowoeuropejskie spółki odpowiedzialne są za 10,5 proc. całkowitych przychodów koncernu. Nasz region przysparza także jednej dziesiątej przychodów grupom Rewe i Schwarz.
Jak napisano w raporcie, globalne marki zdominowały rynki detaliczne w krajach Europy Środkowej (Polska, Czechy, Słowacja i Węgry) i w Rumunii. Przykładowo, w Polsce cztery pierwsze miejsca zajmują międzynarodowi gracze (Metro Group, Jeronimo Martins, Tesco i Auchan). Piąte miejsce należy do Eurocash, który mimo że jest hurtownikiem z portugalskim kapitałem, integruje krajowe sieci detaliczne.
Autorzy raportu zaznaczyli, że nie wszędzie ewolucja rynku detalicznego przebiegała tak samo jak w Europie Środkowej. Jedną z głównych przyczyn, dla których międzynarodowi detaliści długo omijali Rosję i Ukrainę, były złożone i niejasne przepisy oraz rozpowszechniona korupcja. W obu badanych przez PMR wschodnioeuropejskich krajach liderem rynku ogólnospożywczego jest miejscowy detalista.
"Zupełnie inne powody zdecydowały, że zachodnie sieci detaliczne w niewielkim stopniu zainteresowały się krajami bałtyckimi. Litwa, Łotwa i Estonia są mniej atrakcyjne dla detalicznych gigantów ze względu na swoje niewielkie rozmiary, przede wszystkim małą populację" – uważa cytowany w opracowaniu analityk PMR Marcin Szaleniec.
W opinii autorów raportu, w miarę upływu czasu pozycja zagranicznych sieci handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej będzie się zmieniać. Zdaniem PMR, w Europie Środkowej (Polska, Czechy, Słowacja i Węgry) coraz większą rolę będą odgrywali lokalni gracze, coraz skuteczniej konkurujący z międzynarodowymi markami. Podobnie będzie wyglądała – z kilkuletnim opóźnieniem – sytuacja w Rumunii.
"W Rosji i na Ukrainie zaobserwujemy prawdopodobnie odwrotny proces. Firmy takie jak Auchan czy Grupa Metro mają szansę szybko powiększać swój udział w rynku i zajmować coraz wyższe pozycje w rankingach największych detalistów ogólnospożywczych. Miejscowi przedsiębiorcy, pozbawieni dostępu do porównywalnych zasobów kapitałowych i dysponujący mniejszych doświadczeniem, będą tracić" – oceniono
Dla celów raportu PMR do Europy Środkowo-Wschodniej zaliczono: Polskę, Czechy, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Litwę, Łotwę i Estonię oraz Ukrainę i Rosję.
PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Wydaje m.in. publikacje biznesowe i świadczy usługi konsultingowe.
źródło: www.onet.pl za PAP
Więcej na ten temat
Globokoncerny zagrożeniem dla demokracji
IKEA chce zbudować hipermarket koło Białegostoku
Regulamin Konkursu Gmina Przyjazna Biznesowi
Gmina Przyjazna Lokalnemu Biznesowi
Tesco bije w dostawców i klientów
Tesco obniży zyski polskich firm
W USA nie ma małych prywatnych sklepów
Jeronimo Martins przejmie 210 sklepów Plusa
Jeronimo Martins – najgroźniejszy przeciwnik
Zakaz handlu w niedziele i święta w całej UE
Waltonowie – najbogatsza rodzina świata
Stany Zjednoczone Socjalistycznej Ameryki
Wal-Mart najcenniejszą marką świata
Amerykański rząd przejmie kontrolę nad AIG
Protekcjonizm w UE to normalność
Supermarkety licencjonowane jak telewizje
Supermarkety zamieniają wolnych ludzi w niewolników
Założenia ustawy o zrównoważonym rozwoju handlu
"Rzeczpospolia" broni interesów wielkich sieci supermarketów
Nikt nie bronił interesów małych i średnich firm
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie hipermarketów
Prezydent Portugalii otworzy tysięczną Biedronkę