Polska podbita przez globokoncerny handlowe

"Globalne marki zdominowały rynki detaliczne w krajach Europy Środkowej. W Polsce cztery pierwsze miejsca zajmują międzynarodowi gracze (Metro Group, Jeronimo Martins, Tesco i Auchan). Piąte miejsce należy do Eurocash, który mimo że jest hurtownikiem z portugalskim kapitałem, integruje krajowe sieci detaliczne", podała firma PMR.

 

Europa Środkowo-Wschodnia coraz ważniejsza dla międzynarodowych detalistów
Europa Środkowo-Wschodnia jest coraz ważniejszym regionem dla międzynarodowych detalistów – wynika z raportu firmy badawczej PMR. 
  
Jak podano, spośród wszystkich zagranicznych potentatów inwestujących w Europie Środkowo-Wschodniej, najbardziej na przychodach z naszego regionu polega Grupa Metro. Według grudniowego raportu PMR, 28,3 proc. przychodów sieci ogólnospożywczych Metro, tj. hipermarketów Real i samoobsługowych hurtowni Makro/Metro Cash and Carry, przypada na ten właśnie region.

Europa Środkowo-Wschodnia tworzy także ponad 13 proc. przychodów belgijskiej grupy Louis Delhaize i francuskiego Auchana. W przypadku Tesco, środkowoeuropejskie spółki odpowiedzialne są za 10,5 proc. całkowitych przychodów koncernu. Nasz region przysparza także jednej dziesiątej przychodów grupom Rewe i Schwarz.

Jak napisano w raporcie, globalne marki zdominowały rynki detaliczne w krajach Europy Środkowej (Polska, Czechy, Słowacja i Węgry) i w Rumunii. Przykładowo, w Polsce cztery pierwsze miejsca zajmują międzynarodowi gracze (Metro Group, Jeronimo Martins, Tesco i Auchan). Piąte miejsce należy do Eurocash, który mimo że jest hurtownikiem z portugalskim kapitałem, integruje krajowe sieci detaliczne.

Autorzy raportu zaznaczyli, że nie wszędzie ewolucja rynku detalicznego przebiegała tak samo jak w Europie Środkowej. Jedną z głównych przyczyn, dla których międzynarodowi detaliści długo omijali Rosję i Ukrainę, były złożone i niejasne przepisy oraz rozpowszechniona korupcja. W obu badanych przez PMR wschodnioeuropejskich krajach liderem rynku ogólnospożywczego jest miejscowy detalista.

"Zupełnie inne powody zdecydowały, że zachodnie sieci detaliczne w niewielkim stopniu zainteresowały się krajami bałtyckimi. Litwa, Łotwa i Estonia są mniej atrakcyjne dla detalicznych gigantów ze względu na swoje niewielkie rozmiary, przede wszystkim małą populację" – uważa cytowany w opracowaniu analityk PMR Marcin Szaleniec.

W opinii autorów raportu, w miarę upływu czasu pozycja zagranicznych sieci handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej będzie się zmieniać. Zdaniem PMR, w Europie Środkowej (Polska, Czechy, Słowacja i Węgry) coraz większą rolę będą odgrywali lokalni gracze, coraz skuteczniej konkurujący z międzynarodowymi markami. Podobnie będzie wyglądała – z kilkuletnim opóźnieniem – sytuacja w Rumunii.

"W Rosji i na Ukrainie zaobserwujemy prawdopodobnie odwrotny proces. Firmy takie jak Auchan czy Grupa Metro mają szansę szybko powiększać swój udział w rynku i zajmować coraz wyższe pozycje w rankingach największych detalistów ogólnospożywczych. Miejscowi przedsiębiorcy, pozbawieni dostępu do porównywalnych zasobów kapitałowych i dysponujący mniejszych doświadczeniem, będą tracić" – oceniono

Dla celów raportu PMR do Europy Środkowo-Wschodniej zaliczono: Polskę, Czechy, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Litwę, Łotwę i Estonię oraz Ukrainę i Rosję.

PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Wydaje m.in. publikacje biznesowe i świadczy usługi konsultingowe.

źródło: www.onet.pl za PAP

Więcej na ten temat

Globokoncerny zagrożeniem dla demokracji

IKEA chce zbudować hipermarket koło Białegostoku

Najbogatsza rodzina świata

Brońmy lokalnego biznesu

Regulamin Konkursu Gmina Przyjazna Biznesowi

Gmina Przyjazna Lokalnemu Biznesowi

Tesco bije w dostawców i klientów

Tesco obniży zyski polskich firm

Wal-Mart w Polsce?

Plan antykryzysowy dla Polski

W USA nie ma małych prywatnych sklepów

Jeronimo Martins przejmie 210 sklepów Plusa

Jeronimo Martins – najgroźniejszy przeciwnik

Zakaz handlu w niedziele i święta w całej UE

Waltonowie – najbogatsza rodzina świata

Stany Zjednoczone Socjalistycznej Ameryki

Wal-Mart najcenniejszą marką świata

FED wyczarował 800 mld USD

USA bankrutem

McCain za interwencją państwa

Amerykański rząd przejmie kontrolę nad AIG

Protekcjonizm w UE to normalność

Supermarkety licencjonowane jak telewizje

Supermarkety zamieniają wolnych ludzi w niewolników

Założenia ustawy o zrównoważonym rozwoju handlu

Nowy atak na duże sklepy

"Rzeczpospolia" broni interesów wielkich sieci supermarketów

Supermarketom stanowcze nie

Napiszemy nową ustawę o WOH

Nikt nie bronił interesów małych i średnich firm

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie hipermarketów

Prezydent Portugalii otworzy tysięczną Biedronkę

Przykład PR wielkich sieci handlowych

Hipermarkety jak buldożery

Wspierajmy się nawzajem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *