Z rynku wypadło prawie 7 tys. małych sklepów
Duże sklepy wygrywają konkurencję z mniejszymi, tradycyjnymi placówkami. W Polsce najszybciej rozwijają się sieci dyskontowe i supermarkety.
Jak podała firma badawcza Nielsen w ubiegłym roku z rynku zniknęło niemal 7 tys. małych sklepów spożywczych. To największa ilość sklepów, jaka zniknęła z rynku w ostatnich latach. – Najsłabsi nie dają rady podołać konkurencji, trend będzie prawdopodobnie obserwowany w kolejnych latach – mówi Agnieszka Gosiewska z Nielsena. Jednocześnie małe placówki wchłaniane są także przez sieci, np. franczyzowe.
Gdy zamykane są tradycyjne sklepy, rozwijają się sieci hipermarketów, supermarketów oraz dyskontów. Liczba największych sklepów w ciągu roku wzrosła o 9 proc., do 267, a supermarketów o 10 proc., jest ich już ponad 3,9 tys.
Mimo wielu wcześniejszych prognoz wskazujących, że polski rynek jest już nasycony wielkimi sklepami, ciągle ich przybywa. Na ten rok kolejne placówki planują Carrefour, Auchan czy E. Leclerc.
Najszybciej rozwijają się sieci dyskontowe: Biedronka, Aldi i Netto, które zwiększyły liczbę sklepów o 15 proc., do 1,75 tys.
Źródło: Rzeczpospolita (JS)
W Polsce jest 150 tys. małych sklepów, we Francji 38 tys.
Więcej na ten temat:
Wspierajmy się nawzajem w kryzysie
Przeciw globokoncernom handlowym
Czeka nas globalny krach – tekst z 24 września 2008 r.
W USA nie ma małych prywatnych sklepów
Plan antykryzysowy Jerzego Krajewskiego
Polska wobec globalnego kryzysu – prezentacja Jerzego Krajewskiego na III Kongresie Zarządzania Należnościami
Politycy są inteligenti, a ludność głupia
Dyktatura wielkich knorporacji
Tesco bije w dostawców i klientów
Tesco obniży zyski polskich firm
Jeronimo Martins przejmie 210 sklepów Plusa
Jeronimo Martins – najgroźniejszy przeciwnik
Zakaz handlu w niedziele i święta w całej UE
Waltonowie – najbogatsza rodzina świata
Wal-Mart najcenniejszą marką świata
Supermarkety licencjonowane jak telewizje
Supermarkety zamieniają wolnych ludzi w niewolników
Założenia ustawy o zrównoważonym rozwoju handlu
"Rzeczpospolia" broni interesów wielkich sieci supermarketów
Nikt nie bronił interesów małych i średnich firm
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie hipermarketów
Prezydent Portugalii otworzy tysięczną Biedronkę
Przykład PR wielkich sieci handlowych
Globokoncerny zagrożeniem dla demokracji