Stolica jest miastem atrakcyjnym dla biznesu
Warszawa jest miastem atrakcyjnym dla biznesu, zarówno w skali kraju, jak i na płaszczyźnie międzynarodowej. Stołeczny rynek jest największym w Polsce – to daje duże pole do działania właśnie małym i mikroprzedsiębiorcom, którzy spośród firm działających w Warszawie są najliczniejszą grupą. Niewątpliwie szansą na rozwój drobnej przedsiębiorczości była możliwość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej, z której Warszawa skorzystała.
Warszawa nie od dziś stawia na rozwój przedsiębiorczości. To chyba jedyne duże polskie miasto, które ma własny program wspierania innowacyjnych firm – i tych wielkich, i mniejszych, bo właśnie małe i średnie przedsiębiorstwa napędzają naszą lokalną gospodarkę. W tym kontekście uruchomienie działalności Centrum przy Smolnej – które w 85 proc. sfinansowaliśmy z unijnych pieniędzy, z budżetu miasta biorąc jedynie 1,5 mln zł – jest przeniesieniem naszych starań i oferty, z jaką wychodzimy do przedsiębiorców, na nowy poziom jakości.
Olbrzymie znaczenie dla uruchomienia i promowania innowacyjności ma sektor kreatywny, któremu również chcemy poświęcić więcej uwagi. Ponownie mogę przytoczyć przykład tego, jak założenia „Innowacyjnej Warszawy 2020” są już wcielane w życie. Od jesieni 2012 r. roku zorganizowaliśmy trzy spotkania z cyklu Creative Mikser, na których warszawscy przedsiębiorcy kreatywni mogą się poznać, porozmawiać, być może znaleźć pole do współpracy. Nasza inicjatywa trafiła na podatny grunt, wszystkie „Miksery” cieszyły się ogromną popularnością. To pokazuje, że udało nam się określić rzeczywistą potrzebę tego sektora.
Wkrótce sektor „przemysłów kultury” otrzyma swoje wyjątkowe miejsce w stolicy – trwa już przetarg na budowę Centrum Kreatywności Targowa 56, które powstanie w zabytkowej praskiej kamienicy.
Warszawa zajęła pierwsze miejsce w VII edycji ogólnopolskiego Konkursu Samorząd Przyjazny Biznesowi 2013.