Podkarpackie

Najdynamiczniejsze firmy Podkarpacia

{mosimage}Województwo podkarpackie jest pierwszym, w którym podsumowujemy piątą edycję Ogólnopolskiego Konkursu Gepardy Biznesu 2010. Bierzemy w niej pod uwagę wzrost wartości rynkowej firm od marca 2008 r. do marca 2010 r.

W pięciu edycjach Konkursu Gepardy Biznesu przeanalizowaliśmy wyniki finansowe 30 tysięcy firm, w tym ponad półtora tysiąca przedsiębiorstw z województwa podkarpackiego.

W trzech pierwszych liczyliśmy wartość rynkową firm i ich dwuletnią dynamikę. W trzeciej edycji – Gepardy Biznesu 2008 – przeanalizowaliśmy wyniki 637 firm z województwa podkarpackiego.  Najdynamiczniejsze okazały się Polska Sieć Handlowa NASZ – SKLEP S.A., Alumetal Gorzyce Sp. z o.o. i TW METALS POLSKA Sp. z o.o. Wartość rynkowa zwycięskiej spółki wzrosła w ciągu dwóch lat o 3455 proc.
W czwartej edycji konkursu Gepardy Biznesu 2009 zmieniliśmy metodologię, bo w czasie kryzysu niektóre wskaźniki giełdowe przyjęły wartość ujemną. Braliśmy pod uwagę średnią z dynamik przychodów operacyjnych i zysku netto w latach 2006–2008.  Przeanalizowaliśmy wyniki 1161 firm województwa podkarpackiego, czyli grupy dwa razy liczniejszej. W przypadku 657 przedsiębiorstw średnia z tych dynamik wyniosła 20 i więcej procent. Zasługują one na tytuł Gepard Biznesu 2009. Najdynamiczniejsze okazały się SPOŁEM PSS w Jaśle, Euroservice Sp. z o.o. Zakłady Przemysłu Tłuszczowego w Surochowie i ZELMER TRADING Sp. z o.o. w Rzeszowie. 
W piątej edycji konkursu Gepardy Biznesu 2010 wróciliśmy do analizy wartości rynkowej. Zbadaliśmy wyniki finansowe 595 firm. Te, których wartość rynkowa wzrosła w okresie od 31 marca 2008 r. do 31 marca 2010 r. o minimum 20 proc., uznajemy za Gepardy Biznesu 2010. Jest ich 412.
Najdynamiczniejsze okazały się Przedsiębiorstwo Produkcji Materiałów Drogowych w Rzeszowie Sp. z o.o., CAN-PACK General Line Sp. z o.o. w Dębicy oraz SPOŁEM PSS w Sanoku.
Dane finansowe do wszystkich edycji Konkursu Gepardy Biznesu dostarczyła nam Wywiadownia Gospodarcza InfoCredit z Warszawy.

Gepardy Biznesu 2008

 Polska Sieć Handlowa „NASZ SKLEP” SA, która zajęła pierwsze miejsce w trzeciej edycji (w czwartej była na 66. miejscu), została utworzona w lipcu 2000 r. Jej akcjonariuszami są właściciele sklepów reprezentujący wyłącznie polski kapitał. Powstanie spółki zapoczątkowały liczne spotkania kupców z Rzeszowa, Jarosławia, Przemyśla, Dębicy. W toku dyskusji obecni na spotkaniach kupcy doszli do wniosku, że tylko systematyczne zakupy towarów w najlepszych hurtowniach w zorganizowanej grupie zakupowej pozwolą uzyskać dobre warunki zakupowe zarówno pod względem ceny, jak i szerokiej gamy asortymentu. Dodatkowym impulsem do zrzeszenia się sklepów było narastające zagrożenie ze strony napływającego i dynamicznie rozwijającego się handlu z udziałem kapitału zagranicznego.
Alumetal Gorzyce Sp. z o.o. zajęła 2. miejsce w trzeciej edycji, 337. w czwartej i 441. w piątej. Wchodzi w skład Grupy Alumetal wraz z Alumetal SA w Kętach, Alumetal Nowa Sól Sp. z o.o. w Nowej Soli, a także spółka handlowa Trade Alumetal Czech s.r.o. w Czechach. Grupa Alumetal specjalizuje się w produkcji aluminiowych stopów odlewniczych, stopów wstępnych (zapraw) i odtleniaczy stali dla hut.
TW METALS POLSKA Sp. z o.o. w Rzeszowie zajęła 3. miejsce w trzeciej edycji, 553. w czwartej i 303. w piątej. Została założona w czerwcu 2004 r. Jest częścią dużej międzynarodowej grupy kapitałowej, zajmującej się handlem wyrobami z aluminium i stali.
Podkarpackie Centrum Materiałów Budowlanych Sp. z o.o.  w Rzeszowie jest firmą handlową oferującą pełny asortyment materiałów budowlanych, wykończeniowych, instalacyjnych i grzewczych. Jest akcjonariuszem grupy Polskie Składy Budowlane SA – największej sieci hurtowni materiałów budowlanych w Polsce, dzięki czemu może proponować klientom najlepsze ceny na rynku.
Fabryka Aparatury Elektromechanicznej FANINA SA w Przemyślu powstała w 1959 roku. Od początku specjalizuje się w produkcji wyrobów elektrotechnicznych, w szczególności dla potrzeb transportu kolejowego, przemysłu elektromaszynowego i energetyki. Lata doświadczeń oraz stałe dążenie do jak najlepszego spełniania oczekiwań klientów sprawiły, że może się pochwalić bardzo wysoką jakością i niezawodnością produkowanych przez nas wyrobów.
HORTINO jest jednym z największych przedsiębiorstw przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce. Na rynku działa od 1972 roku. Od 1 czerwca 2000 r. jako samodzielny podmiot pod nazwą HORTINO ZPOW Leżajsk Spółka z o.o. Jej udziałowcami są pracownicy, producenci rolni, lokalne samorządy, firmy współpracujące (wyłącznie polski kapitał). Zatrudnia ponad pięćset osób.
„Pozycja Grupy Makarony Polskie wypracowana w latach 2005-2007 jest wynikiem dynamicznego rozwoju organicznego spółki oraz akwizycji. Nakłady inwestycyjne w kwocie 50 mln zł umożliwiają utrzymanie dynamiki wzrostu na poziomie powyżej 30 proc. rocznie, z czego 1/3 wzrostu zapewniły akwizycje. Objęcie przez Makarony Polskie 100 proc. udziałów firmy Stoczek pozwoliło na poszerzenie oferty produktów o dania gotowe, konserwy, dżemy, smalce i pasztety, a transakcja zakupu firmy Abak, czołowego producenta makaronu walcowanego, poszerzyła naszą ofertę w kategorii makaronów", wyjaśnia Paweł Nowakowski, prezes zarządu Makarony Polskie SA w Rzeszowie.
„Nasz firma jest wiodącym dostawcą nowoczesnych rozwiązań w branży TSL. Liczne inwestycje, zakup nowych pojazdów, poszerzenie współpracy w ramach istniejących oraz nowych kontraktów, organizacja pracy, dzięki której spółka osiągnęła niski poziom kosztów i stała się konkurencyjna, oraz sam fakt, że jesteśmy liderem transportu w regionie, pozwalają na dalszy rozwój przedsiębiorstwa”, ocenia Mariusz Godawski, prezes OMEGA PILZNO International Transport & Spedition Godawski & Godawski Sp. z o.o. w Pilźnie. „Najlepiej obrazuje to skala inwestycji – aktualnie firma dysponuje flotą 500 ciągników siodłowych oraz ponad 500 naczep, w tym specjalistycznych do przewozów papieru, artykułów spożywczych w kontrolowanej temperatury, sadzy technicznej oraz naczepy typu walking floor.  Kierunkami obsługiwanymi przez nas na co dzień są wszystkie kraje europejskie. Ponadto spółka świadczy usługi serwisowe, celne oraz usługi magazynowania. Wraz z początkiem 2010 roku weszliśmy w posiadanie kolejnej powierzchni magazynowej, która umacnia pozycję spółki na rynku operatorów logistycznych i wzbogaca ofertę dla najemców. Firma postrzegana jest przez swoich klientów jako bardzo prężna, a współpracujący z nią są pełni uznania dla jej profesjonalizmu i dbałości o klienta. Stały rozwój kadry spowodował, że firma dysponuje wysokiej klasy specjalistami w swej dziedzinie, dzięki którym możliwa jest realizacja nawet najbardziej skomplikowanych logistycznie zadań”, dodaje Mariusz Godawski.
„Polski przedsiębiorca oczekuje od  dostawców maszyn budowlanych i drogowych   produktu niezawodnego za rozsądną cenę oraz szybkiego i kompetentnego serwisu”, uważa Jerzy Lange, dyrektor handlowy firmy PPHU APIS w Stalowej Woli. „Wystąpiliśmy z optymalną propozycją dla naszego rynku – z maszynami budowlanymi firmy XCMG z Chin i wózkami widłowymi TAILIFT z Tajwanu. Maszyny z Dalekiego Wschodu okazały się idealnym produktem nie tylko w okresie  szybkiego wzrostu gospodarczego, ale też na czas kryzysu lat  2008-2009. Oferujemy kompleksowa obsługę od dostaw sprzętu, po pełną obsługę  maszyn po gwarancji”, wyjaśnia Jerzy Lange.
Gepardy Biznesu 2008 i 2009
Sto firm zostało wyróżnionych zarówno w trzeciej, jak i w czwartej edycji Konkursu Gepardy Biznesu. Wśród nich są Elkur S.J. w Jarosławiu oraz Inter Tyres Sp. z o.o. w Dębicy.
„Firma ELKUR istnieje na rynku motoryzacyjnym od 1993 r. Jesteśmy firmą rodzinną. Nadrzędnymi wartościami są dla nas: zadowolenie klienta, profesjonalna i miła obsługa, a także miła atmosfera pracy i dbałość o pracownika. W 2005 r. siedzibę firmy przenieśliśmy do nowo wybudowanego obiektu, gdzie dodatkowo powstał sklep oraz kilka miejsc pracy. Wzmożony popyt na rynku wyposażenia warsztatów samochodowych pozwolił na rozszerzenie asortymentu o profesjonalne narzędzia uznanych światowych marek. Dobra koniunktura na rynku, skuteczna reklama oraz nowi przedstawiciele handlowi przyciągnęły do sklepu wielu klientów. Wszystkie te czynniki miały wpływ na dynamiczny rozwój firmy w okresie po 2005 r. W najbliższej przyszłości planujemy poszerzenie działalności – otwarcie sklepu internetowego oraz wypożyczalni profesjonalnych narzędzi. Mamy nadzieję, że dzięki ciężkiej pracy w kolejnym rankingu Gepardy Biznesu zajmiemy jeszcze wyższe miejsce” – mówi Stanisław Augustyn, prezes Elkur S.J. w Jarosławiu.

„Inter Tyres Sp. z o.o. w Dębicy jest  serwisem i hurtownią opon (80 proc. obrotu to sprzedaż). Funkcjonujemy na rynku od 2005 roku. Klientów mamy także za granicą: w Niemczech, Czechach i na Litwie. Naszą ostatnią inwestycją jest serwis stanowiskowy w Dębicy. Oferujemy tam usługę mechaniki pojazdowej i wymiany ogumienia. Pamiętając o tym, że jesteśmy niewielką firmą, mierzymy siły na zamiary, każdy najdrobniejszy klient jest dla nas znaczący. Naszym targetem są średni i mali odbiorcy. Hossę finansową zawdzięczamy wstrzemięźliwości kredytowej. Nie mamy zadłużenia w bankach. Naszą firmę tworzą osoby pracujące w branży od wielu lat. Przyczyna dynamicznego rozwoju naszej firmy to właśnie ludzie – dobry zespół, doświadczeni pracownicy oraz znajomość rynku” – ocenia Piotr Brodawka, prezes Inter Tyres Sp. z o.o. 

Gepardy Biznesu 2008 i 2010

Trzydzieści firm zostało wyróżnionych zarówno w trzeciej, jak i w piątej edycji Konkursu Gepardy Biznesu. Jest wśród nich Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. w Rzeszowie. „Wodociągi w Rzeszowie mają ponad 75 lat. Ale nasza firma jest zorientowana na przyszłość. Wszystko za sprawą programu poprawy wody dla aglomeracji rzeszowskiej, który za 164 mln zł – przy znaczącym udziale środków UE i wsparciu miasta – zrealizowaliśmy ostatnio. Przyniósł on znaczącą poprawę jakości, smaku i zapachu wody. Wybudowaliśmy również zbiornik wyrównawczy, co pozwala zapewnić niezawodność dostaw wody i odpowiednie ciśnienie. W latach 2007–2009 prawie podwoiliśmy wartość majątku trwałego. Dbamy też o środowisko naturalne. To efekt wspomnianej inwestycji, ale także prac w obiektach oczyszczalni ścieków.  Cieszą nagrody i wyróżnienia, ale bezcenna jest świadomość, że – podobnie jak poprzednie pokolenia pracowników rzeszowskich wodociągów od 1934 r. – zadajemy sobie trud, by dostarczać wodę o jak najlepszych parametrach. Z dobrym skutkiem” – wyjaśnia Adam Tunia, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. w Rzeszowie .

Gepardy Biznesu 2008, 2009 i 2010

Ponad siedemdziesiąt firm zostało wyróżnionych zarówno w trzeciej, czwartej i piątej edycji Konkursu Gepardy Biznesu. W tej szczególnej grupie są BWS Polska Sp. z o.o. w Rzeszowie,  „CENTURION-R” Sp. z o.o. w Sanoku i  Miejski Zakład Komunalny sp. z o.o. w Stalowej Woli.
„BWS Polska działa na rynku przeszło 15 lat, importując wina z wielu regionów świata. Istotne dla rozwoju firmy okazało się wykreowanie własnych marek. Systematyczna praca nad realizacją projektów winiarskich opłaciła się i szybko zaczęła przynosić efekty. Wina z naszej oferty cieszą się uznaniem klientów z uwagi na ich wizerunek, jak również doskonałą relację ceny do jakości. Dzięki zaś współpracy z wiodącymi dystrybutorami są szeroko dostępne i rozpoznawalne przez konsumentów. Potwierdzeniem naszych osiągnięć są przyznane tytuły i certyfikaty: Gepardy Biznesu, Gazele Biznesu, Przejrzysta Firma oraz Solidna Firma” – mówi Waldemar Jarzmus, prezes zarządu BWS Polska Sp. z o.o. w Rzeszowie.
„W okresie 2008–2010 nasza firma poczyniła spore inwestycje w park maszynowy. W połączeniu z rozważną polityką rynkową działania te zaowocowały zrównoważonym i stałym rozwojem firmy. Ponadto szczęśliwie udało się nam zminimalizować negatywne skutki zapaści na polskim rynku stolarki, co pozwoliło nam spokojnie przeczekać niespokojny czas i skupić się na sposobie odrobienia zaległości po tym, jak rynek naszej branży znowu odnotuje wzrost”, informuje Jacek Kawa, prezes zarządu „CENTURION-R” Sp. z o.o. w Sanoku.
„Wzrost wartości rynkowej firmy to wynik poprawnego zarządzania i inwestycji, które są efektywne ekonomicznie, wnoszą wysoką jakość usług i oszczędność kosztów. Nasze inwestycje nakierowane są na zastosowanie najnowszych, innowacyjnych systemów technologicznych. Towarzyszą im zmiany organizacji i sposobu pracy, ograniczające jej koszt. Rekompensuje to wysoką cenę nowoczesnej technologii. Jednak zasadniczym celem naszych inwestycji jest poprawa jakości i niezawodności świadczonych usług. Cieszę się z wyróżnienia w Konkursie Gepardy Biznesu. Pragnę dodać, że od trzech lat jesteśmy również laureatami Podkarpackiej Nagrody Gospodarczej. Nie staramy się jednak startować w tego typu konkursach, operujemy bowiem w dużej mierze środkami publicznymi” – wyjaśnia Mariusz Piasecki, prezes zarządu Miejskiego Zakładu Komunalnego Sp. z o.o. w Stalowej Woli.

Gepardy Biznesu 2009

Powszechna Spółdzielnia Spożywców „SPOŁEM” w Jaśle, która zwyciężyła w czwartej edycji, działa od 1907 roku. Obecnie ma 15 placówek handlowych i prowadzi działalność produkcyjną w zakresie piekarnictwa i ciastkarstwa, garmażerkę oraz bar mleczny. Ponadto zajmuje się wynajmem powierzchni handlowych. W celu uatrakcyjnienia zakupów spółdzielnia organizuje w swoich placówkach różnego rodzaju promocje towarów, konkursy oraz degustacje artykułów spożywczych i swoich wyrobów piekarskich i ciastkarskich. Wydaje systematycznie gazetkę z ofertą towarów w bardzo atrakcyjnych cenach.
„Firma Euroservice Zakłady Przemysłu Tłuszczowego w Surochowie Sp. z o.o. sukces zawdzięcza pasji i wielkiemu zaangażowaniu pracowników. W okresie ostatnich trzech lat spółka konsekwentnie realizowała plan rozbudowy zakładu produkcyjnego, co zaowocowało znacznym wzrostem produkcji i sprzedaży. Obecnie jesteśmy jednym z bardziej znaczących wytwórców biokomponentów i biopaliw w kraju” – mówi Grażyna Podhajski, prezes Euroservice (2. miejsce).
ZELMER Trading Sp. z o.o. w Rzeszowie (3. miejsce) zajmuje się sprzedażą hurtową elektrycznych artykułów gospodarstwa domowego.
Sped-Car S.J. w Rzeszowie zajęła 17 miejsce. „Działamy od 1993 roku. W ciągu kilkunastu lat staliśmy się profesjonalną firmą transportowo-spedycyjną. Wypracowaliśmy sobie stabilną pozycję na rynku i zdobyliśmy zaufanie wielu firm spedycyjnych zarówno w kraju, jak i za granicą. Wśród naszych partnerów są duże i renomowane firmy spedycyjne o globalnym zasięgu i mocnej pozycji w branży. Na prowadzenie działalności transportowej mamy stosowne zezwolenia w postaci licencji na wykonywanie krajowego i międzynarodowego transportu drogowego rzeczy oraz polisy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego w transporcie krajowym i międzynarodowym. Solidność świadczonych usług oraz rzetelność wykonywanych przewozów potwierdzona została przyznanymi naszej firmie nagrodami: certyfikaty „Przedsiębiorstwo Fair Play” lata 2004–2008, certyfikaty rzetelna firma KRD–2009. Ponadto siedziba naszej firmy została wyróżniona w konkursie „Budynek roku Podkarpacie 2004”. Dużym atutem naszej firmy jest prowadzenie działalności pod własnym nazwiskiem oraz posiadanie dużej floty własnych samochodów, w skład której wchodzą najnowocześniejsze i niezawodne ciągniki siodłowe marki Volvo, posiadające certyfikaty Euro 5, oraz pojazdy do przewozu ładunków do 6 t. Do dyspozycji klientów oddajemy szeroki asortyment naczep dostosowanych do każdego rodzaju produktów (naczepy standardowe, naczepy do przewozu stali, naczepy wielkogabarytowe, silosy do przewozu granulatów, wywrotki do 30 t ładowności, ruchome podłogi, cysterny paliwowe oraz naczepy niskopodwoziowe). Dla sprawnego funkcjonowania taboru i serwisu wykorzystujemy własną bazę z niezbędnym zapleczem technicznym oraz stacją paliw. Oprócz nowoczesnego taboru i korzystania z nowoczesnych systemów teleinformatycznych, podwyższających jakość świadczonych usług transportowo-spedycyjnych dysponujemy również wykwalifikowaną kadrą pracowników, stanowiącą istotny kapitał naszego przedsiębiorstwa. Wraz ze wzrostem firmy odpowiednio zwiększamy również zatrudnienie. W naszych planach jest stałe pozyskiwanie nowych kontrahentów oraz dywersyfikacja sprzedaży usług transportowych. Pozwoli nam to na bezpieczne zwiększenie sprzedaży i odpowiednie wykorzystanie posiadanych możliwości rozwoju” – mówi Tomasz Szpytma, prezes Sped-Car S.J. w Rzeszowie.
ZETES Sp. z o.o. w Mielcu (20. miejsce) to polska firma usługowo-handlowa posiadająca kilkunastoletnie doświadczenie w branży instalacyjnej. „Firma jest skoncentrowana na działalności związanej z instalacjami budowlanymi. To projektowanie rozwiązań technicznych, dobór i dostawa urządzeń i elementów, montaż kompletnych i zróżnicowanych systemów instalacyjnych, a także ich rozruch i regulacja. Dodatkowo ofertę w tym zakresie uzupełnia serwis gwarancyjny i pogwarancyjny oraz kompleksowa obsługa tych systemów. Bazujemy na profesjonalizmie, rzetelnej wiedzy, doświadczeniu i fachowości kadry inżynieryjno-technicznej i wykonawczej. Dzięki stosowaniu najnowszych technicznie rozwiązań gwarantujemy swoim klientom nowoczesne, ekonomiczne w budowie i energooszczędne w eksploatacji instalacje. Inwestujemy w kadrę inżynieryjno-techniczną i wykonawczą, organizując nieustannie szkolenia techniczne. Pomimo kryzysu nadal stosujemy urządzenia i materiały wysokiej jakości i nie poddajemy się trendowi stosowania najtańszych towarów. Naszym celem jest przede wszystkim profesjonalizm. Wyznajemy zasadę solidności, słowności oraz rzetelności. Słuszność tej polityki potwierdzają nagrody i wyróżnienia, które otrzymaliśmy od renomowanych instytucji” – ocenia Zenon Szady, prezes ZETES Sp. z o.o.
„Hydromel” Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego i Melioracji Sp. z o.o. w Jarosławiu (24. miejsce) zajmuje się usługami sprzętem ciężkim (koparkami i spycharkami), odwadnianiem budynków, budowli, ubezpieczaniem skarp koszami siatkowo-kamiennymi. „W latach 2006–2008 trwała rozbudowa przejść granicznych. Wykorzystaliśmy swoją szansę, mieliśmy swoje pięć minut. Niestety, na tym się skończyło. Obecnie czekamy na kolejną szansę. Owszem, możliwości i potencjał posiadamy. Brak jednak zleceń. Pomimo powodzi, a może właśnie ze względu na nią, interes firmy nie kręci się już żwawo. Nie ma bowiem pieniędzy na budownictwo wodne i meliorację, choć zapotrzebowanie jest. Sposobem na utrzymanie się na rynku jest poszukiwanie jakichkolwiek kontraktów, lecz kiedy firma nie robi tego, do czego została powołana, wtedy trudno o rozwój” – mówi prezes Józef Tkaczuk.
„Osiągnięta pozycja, rozwój i sukcesy firmy ANKOL to efekt jasnej wizji i strategii rozwoju wytyczonej na początku drogi biznesowej przed 20 laty” – mówi prezes i dyrektor generalny ANKOL Czesław Kolisz. „Ogromna determinacja, solidna praca i jasne zasady zarządzania w oparciu o najwyższe standardy jakości są odzwierciedleniem przyjętego motta: „Być przed innymi”, które stale motywuje do nieustannego rozwoju, innowacji, doskonalenia jakości i jest motorem do podejmowania nowych i ambitnych wyzwań. Dziś firma jest liderem w  dostawach towarów o znaczeniu strategicznym dla lotnictwa wojskowego i cywilnego. Posiadamy wszystkie niezbędne zezwolenia i uprawnienia do uczestnictwa w przetargach krajowych i zagranicznych oraz certyfikaty potwierdzające reputację ANKOL. Realizujemy zamówienia dla departamentów zamówień MON do wielu krajów do Ameryki Południowej po  Daleki Wschód, a kontakty handlowe (w eksporcie i imporcie) utrzymujemy z podmiotami gospodarczymi 34 państw. W 2010 r. firma osiągnęła wskaźnik eksportowy na poziomie 75 proc. ogólnej sprzedaży. Specyfika działalności związanej z lotnictwem jest uwarunkowana nie tylko ścisłymi procedurami, ale wymaga przede wszystkim świadomości pracy o najwyższej jakości. Tylko wysokie standardy świadczonych usług wsparte nowoczesnymi systemami informatycznymi i procedurami wynikającymi z wdrożonych 8 systemów zarządzania, kompetentny personel i przestrzeganie zasad etyki biznesu pozwalają spełniać rosnące wymagania współczesnego rynku, a jednocześnie zapewnić zyskowność firmy. Wszystko to składa się na wypracowaną kulturę organizacyjną, która sprawia, że mimo trudnej sytuacji na rynkach gospodarczych, udaje się utrzymać dotychczasowych klientów, pozyskiwać nowych, umacniać pozycję i prestiż firmy. Dokonania handlowe i finansowe ANKOL są dostrzegane nie tylko w kraju, czego dowodem są liczne wyróżnienia, ale również na arenie międzynarodowej. Wyjątkowym uhonorowaniem ANKOL jest rekomendacja do światowych nagród przyznawanych przez organizacje międzynarodowe. Między innymi podczas Konwencji Business Initiative Directions w  Genewie firma otrzymała certyfikat i statuetkę CENTURY INTERNATIONAL GOLD QUALITY ERA AWARD oraz w Paryżu na Konwencji Otherways Management & Consulting Association Nagrodę Nowej Ery (THE NEW ERA AWARD). Rosnący prestiż firmy przyczynia się do wzrostu konkurencyjności polskiej gospodarki na arenie międzynarodowej” – dodaje  Czesław Kolisz.
Gminna Spółdzielnia Samopomoc Chłopska w Zagórzu zajęła 109. miejsce. „Dla nas każdy klient jest ważny, choć trwamy jedynie na rynku lokalnym. Staramy się poszerzyć działalność stopniowo, powoli, ze względu na koszty. Pracuje dla nas jedynie 25 osób, do tego szkolimy corocznie dwóch praktykantów i przyjmujemy dwóch stażystów. Szkolimy sprzedawców i piekarzy, sponsorujemy pracownikom kursy podnoszące kwalifikacje. Próbujemy inwestować także w technologie, co wydaje się zbyt kosztowne, jednak metodą małych kroczków osiągamy postawione nam cele. Wypróbowujemy nowoczesne maszyny, wdrażamy nowe produkty, nie boimy się ryzyka. Różnie bywało, jednak zawsze udawało się odbić, gdy sięgało się dna. Wokół konkurencja rozbudowuje się. Sytuacja wydaje się być groźna, jednak nie chowamy głowy w piasek. I na to znaleźliśmy sposób  Zamierzamy przyłączyć się do „Biedronki” na rynku lokalnym. Współpraca powinna okazać się korzystna dla obu stron. Oprócz handlu prowadzimy także produkcję ogólnospożywczą, jeżeli jedna gałąź podupada, druga nas ratuje, bywa również, że obie kwitną. To wszystko wystarczy, aby być prężnie rozwijającą się firmą w środowisku lokalnym” – mówi prezes spółdzielni Maria Roczniak.
„Gminna Spółdzielnia Samopomoc Chłopska w Nowotańcu zatrudnia niewiele osób. Zajmuje się sprzedażą detaliczną artykułów spożywczych i chemii. Zaopatrują się u nas miejscowi, to na ich zaufaniu i zadowoleniu polegamy. Nie kierujemy swojej oferty do większych odbiorców, nie poszerzamy swojego zasięgu, gdyż nie odczuwamy takiej potrzeby. Inwestujemy w naszych pracowników, szkolimy się we własnym zakresie. Liczymy się z naszymi pracownikami. Jednym zdaniem, nasz sukces zawdzięczać możemy stałej klienteli, ich zaufaniu i zadowoleniu” –  wyjaśnia jej prezes Stanisław Dębicki.
„Produkcyjno-Usługowa Spółdzielnia Pracy Rolnik w Krośnie zajmuje się handlem detalicznym materiałami budowlanymi, produkcją mieszanek paszowych i wynajmem nieruchomości.  Pełnoprawnym przedsiębiorstwem jesteśmy od 1990 roku. Oferujemy materiały budowlane, wyroby metalowe i instalacje sanitarne, maszyny rolnicze i części zamienne do maszyn i ciągników rolniczych, zaopatrujemy odbiorców w dodatki paszowe, nawozy oraz środki ochrony roślin. Paleta produktów jest szeroka. Posiadamy mieszalnię pasz w Targowiskach, która produkuje większość mieszanek paszowych dla zwierząt. Zatrudniamy 35 pracowników, jednocześnie wynajmujemy magazyny i lokale handlowe. Działamy tylko na terenie kraju. Podejmowaliśmy próby przeniesienia naszej działalności na Słowację, jednak bez sukcesu. W ubiegłym roku wybudowaliśmy kolejny punkt sprzedaży w Krośnie i sfinansowaliśmy rozbudowę parkingu dla przedsiębiorstwa. Pracowników mamy stałych, od początku istnienia do dziś. Raczej nie przyjmujemy nowych, nie czujemy takiej potrzeby. Korzystamy z pomocy Unii Europejskiej w zakresie szkoleń obsługi klienta, co miało swój ewidentny wkład w prosperowanie firmy na rynku” – ocenia prezes spółdzielni Mieczysław Banek.
MONT-INOX Sp. z o.o. z siedzibą w Sanoku jest dynamicznie rozwijającym się przedsiębiorstwem usługowo-handlowym, działającym na rynku od 1998 r. „Specjalizujemy się w montażu i spawaniu instalacji ze stali inox. Dysponujemy kompetentną, doświadczoną kadrą pracowników. Przyczyn dynamicznego rozwoju naszej firmy jest kilka. Przede wszystkim mamy ponad 10-letnie doświadczenie w tworzeniu dla klientów innowacyjnych rozwiązań technologicznych, co gwarantuje najwyższą jakość świadczonych usług oraz oferowanych urządzeń. Liczne inwestycje zrealizowane zarówno w Polsce, jak i za granicą, potwierdzają profesjonalizm naszej firmy. Od początku stawialiśmy na jakość, jednocześnie reagując na potrzeby rynku i klientów. Zadowolenie klienta stanowi podstawę naszej działalności” – twierdzi Witold Duszczyński, właściciel i prezes MONT-INOX Sp. z o.o.
„Zakład Remontowo-Budowlany „Organika” Sp. z o.o. w Nowej Sarzynie  działa na rynku lokalnym od 1993 r. Nasze atuty to znajomość rynku, który obsługujemy, prosta struktura i przejrzyste procedury zgodne z normą ISO 9001: 2000. Jasno określony cel i postawa wobec otoczenia potwierdzone zostały certyfikatami Przedsiębiorstwo Fair Play oraz Przejrzysta Firma. Jednak największym kapitałem jest załoga, która przez udziały decyduje o przyszłości zakładu, co kształtuje właściwą postawę wobec pracy, a doświadczenie, kwalifikacje i umiejętności pracy w zespole decydują o sukcesie naszej firmy” – ocenia prezes zarządu Lesław Miazga
„Od 1991 r. zajmujemy się dystrybucją kosmetyków. Prężny rozwój zawdzięczamy rozwiniętej sieci dystrybucji w południowo-wschodniej Polsce. Naszą siłę stanowią wykwalifikowany personel oraz profesjonalne zaplecze logistyczne i  magazynowo-transportowe, a także  najlepsze marki kosmetyków.  Współpracujemy z solidnymi i kompetentnymi przedstawicielami handlowymi, którzy stale dbają o relacje z naszymi klientami – sklepami drogeryjnymi. Z wieloma sklepami ściśle współdziałamy, tworząc sieć drogerii pod nazwą Sekret Urody. Promujemy ją, wydając gazetkę promocyjną. Niedawno uruchomiliśmy system zamówień internetowych, dzięki którym nie tylko klienci z południowej Polski, ale z całego kraju mogą nawiązać z nami współpracę. Korzystamy z pomocy Unii Europejskiej w zakresie stałego podnoszenia kwalifikacji pracowników w dziedzinie nowoczesnych technik i metod negocjacji” – mówi Piotr Bochenek, prezes Sonia Sp. z o.o. w Rzeszowie.
Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe „SOFTEL” Sp. z o.o. w Rzeszowie  powstało w lutym 1991 roku. „Jesteśmy systematycznie notowani na liście Teleinfo 500, otrzymaliśmy kilka razy tytuł Przedsiębiorstwo FAIR PLAY, mamy dobrą sytuację finansową, potrafimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom najbardziej wymagających klientów. Nasz zespół tworzą wykwalifikowani pracownicy, niebojący się nowości. Świadczymy usługi informatyczne na rzecz banków, przedsiębiorstw produkcyjnych, zakładów usługowych, firm handlowych, administracji państwowej i osób fizycznych. Zatrudnieni u nas specjaliści zajmują się m.in. naprawą sprzętu komputerowego, w tym zasilaczy UPS, wdrażaniem oprogramowań systemowych i biurowych. Nasze produkty tworzone są z wykorzystaniem sprzętu, a także oprogramowania renomowanych firm branży informatycznej, posiadamy autoryzacje wielu z nich. Połączenie wysokiej jakości sprzętu i profesjonalizmu kadry pozwala na oferowanie rozwiązań bardzo wysokiej jakości z dużą wartością dodaną, a to jest bezpośrednim źródłem naszego powodzenia na rynku” – mówi dr inż. Kazimierz Lal, dyrektor „SOFTEL” Sp. z o.o.
BBW-Projekt Sp. z o.o. w Dębicy funkcjonuje w branży elektrycznej. „W zakresie naszych usług mieszczą się instalacje do wysokich napięć oraz dobre biuro projektowe z pełnymi uprawnieniami projektowymi. Swą działalność rozwijamy od 2006 roku na terenie Małopolski, Podkarpacia oraz województwa świętokrzyskiego. Jeszcze nie stać nas na wyjście na rynek zagraniczny, jednak wszystko jeszcze przed nami. Nasza kadra to doskonali programiści, którzy wykonują projekty na sterownikach firmowych oraz wykonują instalacje elektryczne. To stały zespół mający w swoich szeregach zarówno pracowników doświadczonych, jak i młodych absolwentów uczelni wyższych. Dynamiczność rozwoju firmy zawdzięczamy wysokim umiejętnościom, zdolnym i wydajnym pracownikom oraz doświadczonym członkom zarządu, pracującym w branży od 30–40 lat, znającym zakłady pracy. Wyżej wymienione cechy potęgują fachowość kadry. Rezultaty są zadowalające, jesteśmy małą firmą o niewielkich kosztach, co zwiększa naszą konkurencyjność” – mówi prezes spółki Andrzej Bielak.
„Biuro Techniczno-Handlowe EMP Termo S.J. w Przeworsku prowadzi działalność w branży budowlanej, dokładnie –  budownictwo wykonawcze. Funkcjonujemy od 1994 tylko w kraju, nasz rynek to całe Podkarpacie, a także województwo lubelskie. Cały czas się rozwijamy i staramy się być elastyczni. Ostatnio powiększyliśmy majątek firmy o nowoczesne roboty drogowe. O naszych sukcesach decyduje przebieg przetargów, a następnie profesjonalizm oferowanych usług” – ocenia prezes Marek Piękoś.
„Oferujemy sprzedaż filtrów oleju, powietrza i hydraulicznych oraz sprzedaż i serwis wózków widłowych, magazynowych renomowanych firm. Działamy od 1993 roku. Stale podnosimy kwalifikacje naszych pracowników, inwestujemy m.in. w szkolenia operatorów wózków widłowych. Nasz rozwój uzależniony jest w dużej mierze od warunków na rynku, jednak nie poddajemy się do końca tendencjom i dzięki bogatej ofercie usług oraz profesjonalizmowi pracowników stopniowo poszerzamy zakres działań. Wciąż wdrażamy nowoczesne technologie, np. oferujemy montaż opon u klienta za pomocą prasy mobilnej” – wyjaśnia Janusz Kloczkowski z działu handlowego Klak Sp. z o.o. w Rzeszowie.
„Pan Pro Rent Sp. z o.o. w Rzeszowie jest profesjonalnie działającą wypożyczalnią samochodów. Posiadamy cztery oddziały: w Krakowie, Rzeszowie, Tarnobrzegu i Warszawie. Złożoność naszej oferty pozwala realizować zróżnicowane oczekiwana naszych klientów. Prowadzimy wynajem krótko- oraz długoterminowy. Z pewnością możemy pochwalić się profesjonalną obsługą, dalekim zasięgiem działań (wypożyczamy samochody w Polsce do podróżowania za granicą). Każdemu klientowi gwarantujemy pełne ubezpieczenie, co więcej, każde auto jest dodatkowo objęte gwarancją fabryczną. Zapewniamy pomoc drogową i auto zastępcze na wypadek awarii lub kolizji.  Jesteśmy mobilni przez 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Nie oszczędzamy na bezpieczeństwie i zadowoleniu naszych klientów, czemu zawdzięczamy ich zaufanie” – zapewnia prezes firmy Adam Papuziński.
„Zakład Doświadczalny Instytutu Zootechniki Odrzechowa Koło Rymanowa Sp. z o.o. jest przede wszystkim gospodarstwem rolnym, zajmującym się hodowlą bydła simentalskiego, hereford, koni huculskich i kozy karpackiej. Z działalnością rolniczą zakład powiązał działalność turystyczną. W okresie od maja do października, wykorzystując konie huculskie i walory krajobrazowe, organizuje kilkudniowe rajdy konne po zamierzchłych łemkowskich szlakach Beskidu Niskiego. Jest to jedno z niewielu miejsc w Polsce, gdzie można przemierzać setki kilometrów konno po całkowitych bezdrożach, z dala od siedzib ludzkich, podziwiając z końskiego grzbietu malownicze krajobrazy Beskidu. Unikalność naszej oferty, możliwość kontaktu z przepiękną górską przyrodą trwale gwarantuje gospodarstwu miejsce na rynku” – uważa prezes Władysław Brejta.

Gepardy Biznesu 2009 i 2010

Ponad 150 firm zostało wyróżnionych jednocześnie w czwartej i piątej edycji konkursu.
„Stare przysłowie mówi: jak nie masz na kogo liczyć, to licz na siebie. To chyba to jest klucz do naszego sukcesu” – twierdzi Zdzisław Białowąs, dyrektor ZOZ MSWiA w Rzeszowie. „Jak by to nie zabrzmiało, nasz organ założycielski – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji jest w stosunku do starostów czy marszałków województw bardzo ubogi, a może oszczędny, i od wielu lat nie możemy liczyć na dotacje budżetowe na inwestycje czy modernizacje w wielkościach porównywalnych do szpitali samorządowych. Musieliśmy w związku z tym stać się znacznie bardziej samowystarczalni niż inni. Nie możemy też liczyć na wyrozumiałość w kwestii dyscypliny finansów publicznych i generowania zadłużenia. To wszystko spowodowało, że konsekwentnie od kilku lat realizujemy to, o czym inni dyrektorzy szpitali wiedzą i o czym często mówią, ale na tym ich aktywność w kreowaniu zmian się kończy. Od roku 1998 w szpitalu sukcesywnie wprowadzano wiele zmian, mających na celu jak najlepsze wykorzystanie posiadanych zasobów. Nie bez obaw, ale dokonaliśmy zmiany profilu udzielanych świadczeń i mimo oporów ze strony pacjentów resortowych otworzyliśmy się na wszystkich pacjentów zainteresowanych leczeniem się u nas. Jesteśmy teraz szpitalem ogólnym o typowym miejskim charakterze i wydaje się, że dobrze uzupełniamy ofertę innych szpitali. Od początku staraliśmy się przewidywać przyszłe zmiany na rynku usług medycznych i nie wchodzić w drogę innym, konkurując o te same pieniądze, ale uzupełniać ofertę rynku. Mimo że jesteśmy stosunkowo małym szpitalem w Rzeszowie, to mamy znaczący pakiet usług w swoich specjalnościach. Oczywiście niektóre zmiany bywały bolesne i wiązały się z likwidacją niektórych rodzajów usług, jak i pewnych rodzajów działalności pomocniczej, które z powodu niezbyt wysokiego zapotrzebowania taniej jest kupić na zewnątrz. Stosujemy outsourcing usług prania, sprzątania, żywienia, diagnostyki laboratoryjnej. Wykorzystujemy partnerstwo publiczno-prywatne. Dokonaliśmy szerokiej restrukturyzacji zatrudnionego personelu, w części administracyjnej i obsługi zlikwidowano część niepotrzebnych stanowisk pracy. Prowadzone są szkolenia dla wszystkich zatrudnionych pracowników, dzięki czemu pozyskują oni nową wiedzę. Zakład przygotowuje się do uzyskania certyfikatu ISO oraz akredytacji, więc w sposób szczególny i dokładny są weryfikowane i ulepszane wszystkie procedury. Pracownicy systematycznie uczestniczą w szkoleniach i są oceniani przez kierowników komórek organizacyjnych. Na ile można, staramy się motywować pracowników zarówno finansowo, jak i pozamaterialnie do wykonywania swoich obowiązków w jak najlepszy sposób. Przeprowadziliśmy wiele inwestycji mających na celu poprawę warunków leczenia i sprawowania opieki nad pacjentem. Dokonaliśmy w ciągu 4 lat praktycznej wymiany użytkowanego w zakładzie sprzętu medycznego. Od początku działalności jako SP ZOZ postawiliśmy na informatyzację jednostki i obecnie jesteśmy najbardziej skomputeryzowanym szpitalem zarówno w województwie, jak i w resorcie. Wykonaliśmy znaczące modernizacje użytkowanych budynków zarówno od strony energochłonności, jak i funkcjonalności. Zmodernizowaliśmy kotłownię, która obecnie zasila nas w ciepło, jak i energię elektryczną. Na każdy rok działalności przygotowywany jest plan zarówno dla działalności medycznej, jak i inwestycyjnej, które są wytycznymi do działania, a dzięki szybkiemu przepływowi informacji reagujemy niezwłocznie na pojawiające się odchylenia czy zagrożenia. Dzięki stałemu utrzymywaniu płynności finansowej i uczciwości wobec dostawców jesteśmy dobrym i wiarygodnym partnerem handlowym i zdołaliśmy obniżyć koszty towarów i usług dostarczanych przez przedsiębiorstwa zewnętrzne. Nasze działania nakierowane są na jakość, sprawność, efektywność i racjonalność w celu zagwarantowania jak najwyższej jakości naszych usług w postaci leczenia, diagnozowania i opieki nad chorymi. Chorych nie leczy się czarami czy magią, tylko wykorzystaniem środków finansowych, które przekładają się na wynagrodzenia dobrych fachowców, leki i aparaturę medyczną. Szpital od strony ekonomicznej to takie samo przedsiębiorstwo jak każde inne. Jego produkty – najwyższej klasy usługi zdrowotne – potrzebują do wytworzenia odpowiedniego personelu, sprzętu i infrastruktury. Sukces na pewno zawdzięczamy mądrej, zaangażowanej załodze, identyfikującej się z celami, jakie sobie stawiamy, i doskonałej kadrze zarządzającej wszystkich szczebli” – dodaje Zdzisław Białowąs.
Alta Sieć Handlowa Sp. z o.o. w Brzozowie zapewne nie powstałaby, gdyby nie baza, jaką jest Firma Handlowa Alta, istniejąca na rynku od 1982 r. Właściciel tej firmy, a zarazem prezes spółki Tadeusz Zygarowicz, rozpoczął swoją działalność od otwarcia małego sklepu w branży przemysłowej. Z biegiem czasu firma rozwijała się, powstawały nowe sklepy samoobsługowe, a biorąc pod uwagę zapotrzebowanie lokalnego rynku, firma rozszerzyła swą działalność na handlowo-usługową, otwierając restaurację, hotel, jak również masarnię. Alta Sieć Handlowa to w dalszym ciągu spółka rodzinna, gdzie liderem zespołu jest wiceprezes Mirosław Borek, reprezentujący młode pokolenie. Zarząd nieustannie podnosi poprzeczkę, dbając przy tym, aby myślą przewodnią spółki była zawsze jakość.
„Ostatnie lata – wbrew pozorom – nie były dobre dla branży informatycznej. Dotknięte kryzysem przedsiębiorstwa mocno cięły koszty związane z IT” – ocenia Stanisław Wanatowicz, prezes COMP Soft Sp. z o.o. w Mielcu. „Większość firm informatycznych odnotowała zdecydowany spadek przychodów. Tym bardziej cieszę się, że my nieprzerwanie zwiększamy swoje przychody, zysk, i – co także bardzo ważne dla miasta i regionu – zatrudnienie. Obecnie zatrudniamy ponad 40 osób. Możemy się przy tym pochwalić, że naszych rozwiązań używa wielu potentatów polskiej gospodarki, np. grupy kapitałowe Black Red White, Sokółka, Marma” – dodaje Stanisław Wanatowicz.
„Przyznanie statuetki Geparda Biznesu jest dla nas wielkim wyróżnieniem. Cieszymy się, że wyniki naszej firmy stawiają nas w gronie najlepszych przedsiębiorców w regionie” – mówi Rafał Rybka, prezes zarządu Rybexim Sp. z o.o. w Rzeszowie.  „ Nasz firma powstała w 2002 roku. Branża, którą się zajmujemy, to logistyka.  Jesteśmy podwykonawcą Grupy Żywiec w dziedzinie magazynowania i dystrybucji  materiałów marketingowych i ogródków piwnych. Działalność tę prowadzimy w południowo-wschodniej i centralnej Polsce z baz logistycznych zlokalizowanych w Rzeszowie, Krakowie, Radomiu, Warszawie i Łodzi. Łączna powierzchnia magazynów, które obsługujemy dla Grupy Żywiec, to obecnie 14 500 mkw. Każdego roku dostarczamy wyposażenie Grupy Żywiec do kilku tysięcy punktów sprzedaży oraz na kilkaset imprez plenerowych, w tym na imprezy duże, takie jak np.: Air Show w Radomiu, Chmielaki w Krasnymstawie, Piknik Lotniczy w Góraszce, Zlot Balonów w Krośnie, Profesjonalia w Kazimierzu Dolnym, Coke Live Music Festival w Krakowie. W 2003 roku nasza firma została zarządcą Centrum Logistycznego w Rudnej Małej koło Rzeszowa, której właścicielem jest PPUH Rybexim. CL Rudna Mała to zespół magazynów o łącznej powierzchni 13 800 mkw. Najemcami są między innymi Grupa Żywiec, Coca-Cola, OPEK, PEKAES. Jesteśmy właścicielem magazynu w Radomiu o powierzchni 4000 mkw. Naszymi partnerami są tam Grupa Żywiec i Fabryka Drzwi Windoor. W bliskiej przyszłości planujemy budowę nowoczesnych, wielkopowierzchniowych hal magazynowych na obrzeżach Rzeszowa. Ofertę kierujemy do firm handlowych, dystrybucyjnych i produkcyjnych. Do tej pory nasza działalność skupiała się na zaspokajaniu podstawowych potrzeb logistycznych naszych partnerów: budowa i wynajem powierzchni magazynowych, transport oraz dystrybucja. Obecnie poszerzamy zakres działalności o takie usługi jak: krótkoterminowy wynajem miejsc paletowych, kompletowanie i konfekcjonowanie powierzonego towaru, administrowanie powierzonym towarem. Sukces naszej firmy to przede wszystkim efekt skupienia się na potrzebach klienta. Przewidywanie kierunków rozwoju rynku oraz wczesne planowanie pozwalają na szybkie reagowanie w kluczowych momentach. Inwestycje w nieruchomości i logistykę w pierwszych latach obecnego stulecia zdecydowały o sukcesie rynkowym. Drugim zasadniczym czynnikiem decydującym o wzroście firmy jest efektywna struktura organizacyjna i decyzyjna. Trzeci czynnik to, jak w każdej działalności, zespół ludzi. Kompetentni, ambitni, umotywowani ludzie są najcenniejszym zasobem firmy. Podsumowując: solidne fundamenty materialne, sprecyzowane kierunki rozwoju, zaplanowane inwestycje oraz wysokie kwalifikacje pracowników pozwalają nam z optymizmem spoglądać w przyszłość. Pozwalają nam również sądzić, że nie ostatni raz gościmy w gronie Gepardów Biznesu” – ocenia Rafał Rybka.
„Nasza firma funkcjonuje w branży akumulatorowej nieprzerwanie od 1982 roku i opiera się w całości na polskim kapitale. Dynamiczny rozwój zawdzięczamy ciągłemu procesowi inwestycyjnemu zarówno w park maszynowy, jak i nowoczesne technologie” – wyjaśnia Mariusz Zamojski, wiceprezes zarządu AUTOPART S.A. w Mielcu. „Ambicją firmy jest produkcja oraz sprzedaż nowoczesnych akumulatorów bazujących na najnowszych osiągnięciach naukowo-technicznych. Mając to na uwadze, współpracujemy z instytucjami naukowo-badawczymi, prowadzimy wspólnie różnego rodzaju badania i realizujemy projekty badawcze. Wyniki tych badań znajdują zastosowanie w praktycznym działaniu przejawiającym się wdrażaniem ich efektów bezpośrednio do procesu produkcji bądź modernizacją dotychczas stosowanych rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych optymalizujących budowę akumulatora, jak również wydłużających jego okres żywotności. Standardem w branży akumulatorowej są stosowane wewnętrzne systemy jakości, dlatego uzyskaliśmy stosowny certyfikat według wymagań najnowszej normy PN/EN ISO 9001:2008,  oraz zgodności ze specyfikacją techniczną ISO/TS 16949:2009, która jest wymogiem i porozumieniem potentatów motoryzacyjnych. W 2010 r. wdrożyliśmy system zarządzania środowiskowego oraz uzyskaliśmy certyfikat zgodności z PN ISO 14001. System ten pozwala na usystematyzowanie podejścia do minimalizacji wpływu działalności na środowisko naturalne. Równolegle w 2010 r., jako jedna z pierwszych firm w kraju, rozpoczęliśmy wdrażanie systemu zarządzania energią opartego o PN EN 16001:2009, pozwalającego na efektywne zarządzanie zużyciem energii. Wszystkie działania firmy ukierunkowane są na wyprodukowanie nowoczesnych akumulatorów, spełniających standardy światowe, co pozwala na wejście na nowe dotychczas nieosiągalne rynki zbytu. W ostatnich 2 latach notujemy znaczny wzrost eksportu, który stanowi ponad 60 proc. ogółu sprzedaży. Eksportujemy akumulatory do ponad 20 krajów Europy i Azji. Nasza firma została wielokrotnie wyróżniona i posiada na swoim koncie tytuły, takie jak: Przedsiębiorstwo Fair Play, Gazele Biznesu, Gepardy Biznesu, Diamenty Forbes, Lider Województwa Podkarpackiego, Wiarygodna Firma i wiele innych. Wysoka jakość akumulatorów produkowanych przez naszą firmę również była nagradzana tytułami Europrodukt, Najwyższa Jakość Roku czy Eurocertyfikat Jakości Produktu” – dodaje Mariusz Zamojski.
Król-Knapik Sp. z o.o. w Rzeszowie jest Autoryzowanym Dealerem marki Volkswagen oraz Partnerem Serwisowym Audi. Istnieje na rynku już 19 lat. „Naszą największą inwestycją jest kadra i nowoczesne technologie. Dla firmy to gwarancja jakości usług i satysfakcji klientów. Stale podnosimy standardy, dlatego w tym roku planujemy rozbudowę obecnej siedziby firmy. Za osiągnięcia zostaliśmy wyróżnieni Diamentem Forbesa, Gazelą Biznesu” – wyjaśnia   Joanna Biernacka ze spółki Król-Knapik Sp. z o.o.
Zakłady Produkcyjno-Naprawcze Taboru Maszyn i Urządzeń „TABOR” M. Dybowski Sp.J. powstały w 1993 roku. Świadczą usługi w zakresie produkcji i napraw taboru kolejowego. „W 2008 roku wyprodukowaliśmy pierwszy prototyp wagonu. Aktualnie w ofercie mamy już 8 nowych typów wagonów towarowych.  Potwierdzeniem wysokiej jakości świadczonych usług oraz sprawnej organizacji pracy jest wprowadzony system zarządzania jakością ISO 9001:2009, ciągła współpraca z licznymi zakładami przemysłowymi, hutami, kopalniami, elektrowniami, elektrociepłowniami, cementowniami i firmami logistycznymi. Dowodem satysfakcji naszych klientów są otrzymywane referencje. Wychodząc naprzeciw rosnącym wymaganiom rynku, stale podnosimy jakość świadczonych usług produkcyjno-naprawczych przez wprowadzanie nowych technologii, tworzenie nowych stanowisk produkcyjnych, naprawczych i kontrolno-pomiarowych oraz podnoszenie kwalifikacji pracowników. Dynamiczny rozwój firmy jest efektem wyboru właściwej strategii rozwoju. W ostatnich latach poczyniliśmy wiele inwestycji, pozyskaliśmy nowe certyfikaty i uprawnienia poświadczające wysoką jakość naszych usług. Starając się sprostać standardom europejskim, zainwestowaliśmy w nowoczesny park maszynowy. Nasi pracownicy regularnie podnoszą swoje kwalifikacje, zarówno zawodowe, jak i na kursach językowych.  Aktualnie firma bierze udział w programie unijnym „Paszport do eksportu”, co niewątpliwie przyczyni się do ekspansji na rynki zagraniczne” – wyjaśnia Małgorzata Kliś z firmy „TABOR”.
„Bardzo cieszymy się z wyróżnienia TT Soft Sp. z o. o., tym bardziej że minęło właśnie 10 lat funkcjonowania naszej firmy. Tworzymy kompleksowe rozwiązania przeznaczone do zarządzania zespołem rekreacyjnym, pozwalające na obsługę i rozliczanie klientów obiektu. Pakiet „EObiekt” wykorzystuje technologię zbliżeniową, która jest najtrwalszym i najwygodniejszym sposobem pozwalającym na automatyczne rozliczenia klienta korzystającego z usług na obiekcie. Nasze systemy funkcjonują na wielu obiektach w Polsce, a także na Ukrainie i w Niemczech. Wykonujemy także instalacje niskoprądowe w kinach i centrach handlowych. Mamy w ofercie również wytrzymałe meble z tworzywa HPL. W ostatnich latach sprzedaż usług informatycznych dynamicznie wzrasta, to efekt naszej wieloletniej pracy nad rozwojem oprogramowania, jak również zwiększenia zapotrzebowania na rynku na tego typu usługi. Coraz więcej buduje się w Polsce basenów, stadionów, klubów fitness, które oczekują bardzo funkcjonalnych, nowoczesnych rozwiązań do obsługi klientów. Nie spoczywamy na laurach i podejmujemy coraz to nowe wyzwania. Staramy się dopasować nasze rozwiązania do specyfiki obiektu i potrzeb klienta. W ubiegłym roku otrzymaliśmy Certyfikat Wiarygodności Biznesowej nadany za najwyższą ocenę stabilności firmy. Naszą ambicją jest utrzymanie pozycji lidera w dostarczaniu elektronicznych systemów obsługi klienta. Wartość naszej firmy tworzą pracownicy, wysoko kwalifikowana załoga – młoda i doświadczona” – ocenia Jacek Bielarski, prezes TT Soft Sp. z o.o. w Rzeszowie.
Gminna Spółdzielnia Samopomoc Chłopska w Tuszowie Narodowym działa od 1944 roku. „Produkujemy pieczywo: chleby, bułeczki, rogaliki. Stworzyliśmy oddział w Mielcu. Dostarczamy pieczywo do wielu wsi. Zaopatrujemy kilka sklepów na terenie naszych dwóch oddziałów. Odbiorcami są prywatni przedsiębiorcy, którzy wyrazili chęć współpracy z nami. Planujemy powiększenie zasięgu przestrzennego naszej działalności, jednak stoją nam na drodze pewne drobne przeszkody natury ekonomicznej. Jednak wszystko przed nami. Pozytywne nastawienie jest podstawą osiągania celu. Dotychczasowa rozbudowa naszego przedsiębiorstwa wymusiła zakup kolejnych samochodów dostawczych. Nie schudły nam przez to portfele, wręcz przeciwnie, dochód spółdzielni powiększył się. Dynamikę rozwoju zawdzięczamy wspaniałym pracownikom. Najstarsi członkowie naszego personelu odeszli na emeryturę. Pozostali są wciąż młodzi i krzepcy. Choć od zawsze byliśmy otwarci na przyjmowanie nowych pracowników, rotacja w firmie jest niska. W ciągu minionych kilku lat przybyło 16 ludzi. W naszych piekarniach pracuje od 10 do 12 pracowników. Wysłuchujemy zdania pracowników i zawsze bierzemy je pod uwagę, co zmniejsza liczbę występowania konfliktów i nieporozumień. Ponadto przyjmujemy praktykantów. Młodzi uczniowie wnoszą coś pozytywnego, nowego, świeżego w progi naszych piekarni, a my tym samym kształtujemy swoich potencjalnych przyszłych pracowników. Interes kwitnie, a my nie spoczywamy na laurach. W naszych planach przewidujemy zakup jeszcze nowocześniejszych transporterów spożywczych. Jeżeli chodzi o promocję spółdzielni, zajmujemy się tym na poziomie stricte lokalnym, sponsorujemy różnego typu uroczystości w gminie. To doskonała i jakże ekonomiczna forma lokalnego marketingu i PR-u w jednym” – twierdzi prezes Krzysztof Babula.
„Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Sanatorium Uzdrowiskowe Sp. z o.o. w Polańczyku działa od 1973 r. Obecnie oferuje 160 miejsc noclegowych w 1-, 2-, 3- i 4-osobowych pokojach z pełnym zaopatrzeniem sanitarnym” – mówi jej prezes Jan Mazurek. „Mamy własną bazę zabiegową, pijalnię wody leczniczej, kawiarnię, stołówkę sanatoryjna, bibliotekę, salę gier, punkt prezentacji sprzętu ortopedycznego oraz biuro turystyczne. W ośrodku wykonywanych jest 40 rodzajów zabiegów. Zabiegi wykonywane są przez fachowy personel medyczny. Elementem naszego sukcesu jest stałość zatrudnienia. Nie można sobie pozwolić na zmiany kadrowe, zwłaszcza gdy inwestuje się w szkolenia i podnosi się kwalifikacje pracowników. Należy dbać o ludzi, nie pozwalać im odejść, nie dawać do tego powodu. Wciąż planujemy kolejne inwestycje. Chcemy wykorzystać poddasza na nowe apartamenty. Powstanie basen. Planujemy zakup kriokomory i  powiększenie parkingu. Do tego wyposażenie pomieszczeń, remont części hotelowej i zabiegowej. To wszystko jeszcze przed nami. Jako szef mam nad wszystkim kontrolę, podejmuję najważniejsze decyzje i ponoszę za nie odpowiedzialność. Konsekwentnie trwam przy stwierdzeniu, że inwestowanie jest niezbędne dla dalszego rozwoju” – dodaje Jan Mazurek.
„Na listach rankingowych odnotowujących aktywność samorządów miast wojewódzkich czołowe miejsce zajmuje Rzeszów. Tytuł Mistrzowskiej Gminy 2009 –2010, miano miasta przyjaznego ludziom i ekologii, metropolii ładnie oświetlonej i ukwieconej, ośrodka pozyskującego najwięcej środków z UE – to jedynie fragment z owej galerii sukcesów. Są one zasługą władz miasta, wspieranych walnie przez osiedlowe społeczności, ale też prężnie działających spółek komunalnych, wśród nich MPGK” – ocenia Juliusz Sieczkowski, prezes zarządu MPGK-Rzeszów Sp. z o.o. w Rzeszowie. „W okresie minionej dekady miasto dwukrotnie zwiększyło swą powierzchnię, do 116 ha, zaś liczba mieszkańców wzrosła do 180 tysięcy. W efekcie i nam przybyło klientów, od których odbieramy odpady. O kilkadziesiąt kilometrów zwiększyła się długość zamiatanych i odśnieżanych ulic, przybyło 50 ha terenów zielonych, pielęgnowanych przez naszych ogrodników. Siłą rzeczy o 100 osób, do 277 wzrosła załoga spółki, ludzi pracujących coraz wydajniej i efektywniej. Nic więc dziwnego, że wzrost przychodów przedsiębiorstwa w kolejnych latach osiąga imponujące poziomy. Starając się dzielnie podołać zadaniom powierzanym nam przez prezydenta Tadeusza Ferenca oraz jego służby, stale doskonalimy funkcjonowanie firmy oraz wzbogacamy jej majątek – o nowe inwestycje oraz modernizowany park maszynowy. Sięgamy skutecznie po fundusze pomocowe UE i preferencyjne pożyczki z WFOŚiGW. W 2008 roku kosztem 12 mln zł uruchomiliśmy największą na Podkarpaciu sortownię śmieci. Trwają prace nad koncepcją drugiego etapu rozbudowy ZUO. W 2009 r. na nowy sprzęt, w tym nowoczesne śmieciarki i zamiatarki, wydatkowaliśmy 3,2 mln złotych. Na 2010 zaplanowaliśmy zakupy i inwestycje na kwotę 3,8 mln zł. Podjęliśmy starania o uzyskanie certyfikatów ISO 9001 i ISO 14001. Będzie to realne już na początku 2011 roku. Rzeszowianie są dumni ze swego miasta – czystego, zielonego, pięknie ukwieconego. Możemy powiedzieć bez zarozumialstwa – ma w tym niekwestionowany udział załoga rzeszowskiego MPGK” – dodaje Juliusz Sieczkowski. 

„Nasze dwudziestoletnie doświadczenie stawia nas w czołówce firm dostarczających narzędzia i obrabiarki do obróbki metali” – ocenia Andrzej Urban, prezes POLTRA Sp. z o.o. w Stalowej Woli. „Dynamiczny wzrost zanotowaliśmy dzięki ukierunkowaniu naszych działań na rozwiązywanie trudnych zapytań naszych klientów. Ostatni kryzys pokazał, że nasze działania przynoszą skutek. Dzięki atrakcyjnej ofercie i wysoko wykształconym i doświadczonym inżynierom okres kryzysu zaowocował zwiększeniem liczby aktywnych klientów. Połączenie indywidualnego podejścia do naszych partnerów, dobry produkt, codzienna praca i konsekwencja pozwoliły nam równomiernie rozwijać się zarówno przed, jak i trakcie kryzysu” – wyjaśnia Andrzej Urban.
Przedsiębiorstwo Naprawy Taboru Przedsiębiorstw Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. w Łańcucie działa nieprzerwanie od 1957 roku. Początkowo jako przedsiębiorstwo państwowe, a od 2001 roku jako dynamicznie rozwijająca się firma prywatna. „W zakresie naszej działalności jest świadczenie szerokiego wachlarza usług dla taboru samochodowego. Wyspecjalizowaliśmy się w naprawach i odbudowach autobusów. Prowadzimy także serwis samochodów ciężarowych, osobowych i dostawczych. Od lat posiadamy autoryzowany serwis pneumatyki: KNORR, WABCO, HALDEX oraz serwis WIELTON, MEGA, KAMAZ, SAF. Prowadzimy Okręgową Stację Kontroli Pojazdów. Zarządzanie firmy od 2003 roku jest zgodne z ISO 9001:2008. Jesteśmy firmą na tyle rozwiniętą, że proces realizacji zlecenia może obejmować nawet kilka aut jednocześnie. Ostatnio, w związku z wygranym przetargiem, realizowaliśmy duże zamówienie dla MZA Warszawa (56 autobusów miejskich). Pomyślność zawdzięczamy tradycji, doświadczeniu pracowników oraz wysokiemu poziomowi świadczonych usług” – ocenia prezes Edward Kudowski.
„Centrum Technologiczne Budownictwa przy Politechnice Rzeszowskiej Sp. z o.o. jest laboratorium badawczym materiałów budowlanych. Specjalizujemy się w badaniach betonu i jego składników, a także wyrobów betonowych. Dodatkowo doradzamy i udzielamy wsparcia technologicznego dla różnych stron procesu budowlanego. Niezależnie opiniujemy sposoby zabezpieczania i technologii wykonywania robót naprawczych. Zatrudniamy uprawnionych rzeczoznawców budowlanych, a współpraca z Politechniką Rzeszowską i instytutami zewnętrznymi podwyższa profesjonalizm rozwiązywania wszystkich zagadnień z zakresu budownictwa –  konstrukcyjnych, organizacyjnych, technologicznych, materiałowych. CTB powstało w marcu 2001 roku na podstawie porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwem E. Schwenk Transportbeton GmbH i Politechniką Rzeszowską. Na początku zakres naszej działalności obejmował jedynie województwo podkarpackie, jednak  poszerzyliśmy go na całą Polskę. Dla zapewnienia zadowolenia naszych klientów oraz dla realizacji ich oczekiwań zostały założone kolejne oddziały laboratoryjne w Poznaniu, Dąbrowie Górniczej, Krakowie i Warszawie. Powodzenie naszego laboratorium opiera się na wykwalifikowanej kadrze, nadzorze nad wyposażeniem pomiarowym i badawczym, stosowanych przez nas procedurach badawczych, a także na obiegu dokumentacji, a to wszystko odpowiada wymaganiom stawianym laboratoriom akredytowanym. Dlatego też miernikiem jakości naszych usług jest Certyfikat Akredytacji Laboratorium Badawczego Nr AB 535, przyznany przez Polskie Centrum Akredytacji w 2004 r. i stale nadzorowany przez tę instytucję corocznymi auditami” – wyjaśnia Grzegorz Bajorek, prezes Centrum Technologicznego Budownictwa przy Politechnice Rzeszowskiej Sp. z o.o.
Przedsiębiorstwo Budownictwa Energetycznego Krosno Sp. z o.o. w Krośnie funkcjonuje w branży instalacji sieci elektroenergetycznych. „Od 2000 roku działamy wyłącznie na terenie województwa podkarpackiego i raczej nie należy tego zmieniać z uwagi na ułatwiony controlling rynku i targetu. Obserwuję w firmie niską rotację kadry, a zarazem ciągłe podnoszenie jej kwalifikacji, co przenosi się na jakość naszych usług. Jesteśmy firmą typowo usługową. Przyczyny jej dynamicznego rozwoju należy dopatrywać się w tym, że jest firmą rodzinną, nie doskwierają jej znaczące problemy finansowe. Zawdzięczamy to profesjonalnie przygotowywanym projektom i inwestycjom w multum urządzeń do biura oraz w komputerowe programy do projektowania. Od początku istnienia nasza niewielka firma poczyniła ogromne postępy dzięki zaangażowaniu kadry, nowoczesnej technologii i trafionym inwestycjom” – ocenia Marek Gonet, prezes firmy.
„Z uwzględnieniem zmian organizacyjnych Restal Plus Sp. z o.o. w Rzeszowie istnieje od 1993 r. Zakres naszej działalności obejmuje sprzedaż stali konstrukcyjno-budowlanej, usługi cięcia piłą taśmową oraz gilotyną blachy o grubości do 16 mm. Nasi pracownicy są profesjonalistami wykwalifikowanymi do obsługi nawet największych koncernów. Planujemy zmodernizować istniejące obiekty i wybudować nową halę produkcyjną, co pozwoli na poszerzenie działalności o produkcję konstrukcji stalowych. Sprzedawane przez nas materiały posiadają Certyfikaty i Aprobaty Techniczne, co przekłada się na jakość naszych usług” – ocenia prezes Małgorzata Miśko.

Gepardy Biznesu 2010

Przedsiębiorstwo Produkcji Materiałów Drogowych w Rzeszowie Sp. z o.o. zajęła pierwsze miejsce w V edycji, bo jej wartość rynkowa od 31 marca 2008 r. do 31 marca 2010 r. wzrosła o 2507 proc. z 24 mln zł o 624 mln zł. To firma z długoletnią tradycją. Powstała w roku 1955 jako Rejon Eksploatacji Kamienia, następnie Kopalnie Odkrywkowe Surowców Drogowych. W roku 2003 w wyniku prywatyzacji na bazie majątku poprzedników została utworzona spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Od początku działalność przedsiębiorstwa obejmowała przede wszystkim wydobycie i przerób kruszyw mineralnych na potrzeby drogownictwa i budownictwa. Jest największym na Podkarpaciu producentem kruszyw drogowych. Zatrudnia doświadczoną i wysoko wykwalifikowaną kadrę, dysponuje nowoczesnym parkiem maszynowym, co w połączeniu z wieloletnim doświadczeniem w zakresie produkcji dla potrzeb drogownictwa daje gwarancję bardzo dobrej jakości wyrobów. Jej produkty spełniają wymagania norm europejskich i posiadają oznakowanie CE.
CAN-PACK General Line Sp. z o.o. w Dębicy zajęła drugie miejsce w V edycji, bo jej wartość rynkowa od 31 marca 2008 r. do 31 marca 2010 r. wzrosła o 2381 proc. z 18 mln zł o 455 mln zł. Firma to część Grupy Can-Pack, która jest jednym z najnowocześniejszych technologicznie producentów opakowań, najsilniejszą i najbardziej innowacyjną grupą w tej branży w Europie Centralnej i Wschodniej. Odbiorcami produktów Grupy Can-Pack są praktycznie wszystkie znaczące browary oraz przedsiębiorstwa produkujące napoje orzeźwiające, a także firmy przetwarzające żywność i pakujące wyroby chemiczne. Jest dostawcą opakowań do międzynarodowych koncernów, takich jak Coca-Cola, PepsiCo, Heineken, Carlsberg, SAB, Interbrew, Masterfood, Nestle i wiele innych. Sprzedaje swoje wyroby do ponad 35 krajów świata. Swoją silną pozycję na rynku polskim i europejskim firma zdobyła dzięki wysokiej jakości produktom oraz nowoczesnej technologii wytwarzania.
Sanocka Powszechna Spółdzielnia Spożywców, która zajęła trzecie miejsce, powstała w 1937 r. W ostatnich latach nastąpiła wielka modernizacja całej jej bazy handlowej, przez tworzenie sklepów o zróżnicowanych wielkościach powierzchni handlowych. Ma ich w Sanoku 14. Prowadzi też hurtownię spożywczą, piekarnie i ciastkarnię. Jej wartość rynkowa od 31 marca 2008 r. do 31 marca 2010 r. wzrosła o 2125 proc. z 3,7 mln zł do 83,8 mln zł.
„Sukces naszej spółdzielni jest rezultatem trafnych i skutecznych działań podejmowanych w ostatnich latach w zakresie działalności gospodarczej, jak i racjonalnego wykorzystania zasobów majątkowych” – ocenia Jerzy Ziemski, prezes Społem PSS w Mielcu. „Zajmując się przede wszystkim działalnością handlową, staramy się sprostać oczekiwaniom klientów, zapewniając im szeroką ofertę asortymentową, wygodne zakupy oraz rzetelną, miłą i sprawną obsługę w naszych placówkach detalicznych. Ponadto jesteśmy producentem wysokiej jakości wyrobów piekarskich i ciastkarskich, które są oferowane zarówno w naszej sieci handlowej, jak  i innych placówkach na terenie powiatu mieleckiego. Dążąc do podniesienia standardu i estetyki naszych obiektów, poprawiamy ich wizualizację zewnętrzną i wewnętrzną, między innymi w 2010 roku przeprowadzona została kompleksowa modernizacja Domu Handlowego Ikar w Mielcu” – dodaje Jerzy Ziemski.
„Spółka Ideo w ciągu ostatnich lat dynamicznie się rozwija, bowiem inwestuje w ludzi, którzy są fachowcami w dziedzinach najnowszych technologii. To dzięki nim z powodzeniem wykorzystujemy osiągnięcia firm takich, jak Microsoft oraz korzystamy z rozwiązań Open Source. Połączenie wiedzy oraz systematycznej pracy naszych specjalistów z poszczególnych działów skutkuje rosnącą pozycją firmy na rynku zarówno krajowym, jak i zagranicznym” – mówi Arkadiusz Michno, prezes Ideo Sp. z o.o. w Rzeszowie.
„Nasza firma  jest producentem i eksporterem działającym w branży chemicznej. Od wielu lat dzięki nowoczesnym technologiom dostarcza odbiorcom najlepszej jakości żywice syntetyczne. Ostatnie lata były trudne ze względu na niestabilne ceny surowców, ale wszelkie trudności niwelujemy dobrą obsługą klienta. Pomagają nam też nowoczesne rozwiązania technologiczne, dostosowane do potrzeb klientów, oraz ciągłe inwestycje w linie produkcyjne. Przygotowany plan rozwoju firmy pozwala nam z optymizmem patrzeć w przyszłość” – ocenia Agnieszka Kozubek-Bespalenko, wiceprezes LERG SA w Pustkowie.
„Przedsiębiorstwo Produkcji Kruszywa i Usług Geologicznych KRUSZGEO S.A. w Rzeszowie powstało w lutym 1957 roku jako przedsiębiorstwo państwowe. 1 października 1993 na mocy decyzji Ministra Przekształceń Własnościowych, wojewoda rzeszowski przekazał majątek przedsiębiorstwa państwowego PPKiUG Kruszgeo spółce pracowniczej PPKiUG Kruszgeo S.A. Przedmiotem działania spółki jest wydobycie i przeróbka kruszyw budowlanych, świadczenie usług geologicznych, geologiczno-inżynierskich, laboratoryjnych i projektowych, produkcja betonu, świadczenie usług geodezyjnych, świadczenie usług w ramach działalności warsztatów naprawczych oraz produkcja i sprzedaż klejów i zapraw budowlanych” – wyjaśnia Jan Bator, dyrektor naczelny Przedsiębiorstwa Produkcji Kruszywa i Usług Geologicznych KRUSZGEO S.A. w Rzeszowie. „W roku 2000 wdrożyliśmy system zarządzania jakością ISO (aktualnie 9001:2008). Od roku 2005 funkcjonuje wymagany przez prawo unijne system Zakładowej Kontroli Produkcji, a od roku 2007 Zintegrowany System Zarządzania Jakością i Zakładową Kontrolą Produkcji. Każdy kolejny rok spółka kończy zyskiem, który prawie w całości przeznaczany jest na jej rozwój – na zakup gruntów pod eksploatację, a także maszyn i urządzeń potrzebnych do produkcji zgodnych z europejskimi normami wyrobów. W 25 zakładach eksploatacji kruszywa, zakładach remontowych i zarządzie pracuje ponad 700 pracowników. 17 ZEK-ów zlokalizowanych jest w województwie podkarpackim, 8 w małopolskim. Dowodem na dobrą, sprzyjającą osiąganiu dobrych wyników atmosferę panującą w przedsiębiorstwie, jest zgłoszenie go do konkursu organizowanego przez Komisję Krajową NSZZ „Solidarność”: „Firma Przyjazna Pracownikom”. Komisja składająca się z przedstawicieli pracowników, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Głównego Inspektora Pracy, Rady Ochrony Pracy przy Sejmie RP pod patronatem Prezydenta RP przyznała Kruszgeo S.A. certyfikat „Pracodawca Przyjazny Pracownikom”, który został wręczony 21.01.2008 r. przez prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Z perspektywy 17 lat istnienia spółki pracowniczej Kruszgeo S.A. wyraźnie widać, że decyzja o jej utworzeniu, podjęta przez załogę w roku 1993, pozwoliła firmie przetrwać, utrzymać miejsca pracy i umożliwiła jej dalszy rozwój” – ocenia Jan Bator.
Ośrodek Maszynowy w Strzyżowie Sp. z o.o. powstał w 1995 r. na bazie zlikwidowanego POM. Właścicielem firmy jest Miasto i Gmina Strzyżów. „Wzrost wartości rynkowej wynika z poszerzenia oferty usług remontowych o remonty i serwis żurawi samochodowych, zwyżek, HDS, samochodów ciężarowych, maszyn budowlanych. Przychody ogółem za 2010 r. wzrosły w stosunku do 2009 r. o 14 proc. W perspektywie zarząd firmy zamierza rozwijać usługi w zakresie remontów i serwisu maszyn i urządzeń dla przedsiębiorstw gospodarki komunalnej miast” – mówi Aleksander Kotlarz, prezes Zarządu Ośrodek Maszynowy w Strzyżowie Sp. z o.o.
„Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Ropczycach od ponad 10 lat świadczy kompleksowe usługi zarówno dla odbiorców indywidualnych, jak i przedsiębiorstw na terenie powiatu ropczycko-sędziszowskiego. Zakres świadczonych usług obejmuje dostawę wody, odbiór ścieków oraz odpadów stałych, a także usługi budowlane. Stale prowadzone inwestycje pozwalają na poprawę jakości świadczonych usług oraz dalszy dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa” – ocenia prezes Janusz  Środa.
„Nasza firma powstała 1 stycznia 2007 roku jako poddostawca odlewów dla firmy Zelmer.  W roku 2008 uzyskaliśmy zezwolenie na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej „Aeropolis”, uzyskaliśmy dotacje na wybudowanie tam nowoczesnej innowacyjnej odlewni i zdobyliśmy  certyfikaty jakości EN ISO 9001:2008 i PN-N 18001:2004” – wyjaśnia Jan Betlej, prezes Odlewni Ciśnieniowej META-ZEL Sp. z o.o. w Rzeszowie. „W roku 2010 rozpoczęliśmy budowę hali oraz biurowca, a także realizowaliśmy plan zakupu maszyn, urządzeń i niezbędnego wyposażenia. Przeniesienie i osiągnięcie pełnej zdolności produkcyjnej planowane jest na czerwiec 2011 roku” – dodaje Jan Betlej.   

Czy jest jakiś wspólny mianownik dla sukcesów podkarpackich firm? Niezależnie od formy prawnej działalności wszyscy szefowie podkreślają znaczenie kadry, jakości i zrozumienia potrzeb klientów.

Patrycja Leik


Metodologia Konkursu Gepardy Biznesu

Metodologia wykorzystywana w Konkursie Gepardy Biznesu pokazuje, ile warta byłaby firma, gdyby jej akcje notowane były na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.  
Do obliczeń wykorzystywane są wskaźniki C/Z (cena do zysku netto), C/WK (cena do wartości księgowej, czyli cena do sumy funduszy własnych i zysku netto) i C/PG (cena do przepływów gotówkowych, czyli cena do sumy amortyzacji i zysku netto) dla giełdowych branż z ostatnich dni roboczych marca. Wskaźniki te podał nam dziennik "Rzeczpospolita" .
Przyjęcie ostatniego dnia roboczego marca jako terminu porównań jest umowne. Tego dnia znane są już wyniki finansowe wszystkich spółek za lata poprzednie, wyceny spółek powinny więc już je uwzględniać.
Wartość rynkowa firmy jest średnią z trzech wycen, osiągniętych z wykorzystaniem tych trzech wskaźników. Następnie porównywana jest średnia wartość rynkowa z marca roku X. ze średnią z marca roku x + 2. Z tego porównania wychodzi dynamika wzrostu wartości rynkowej. W piątej edycji konkursu jest to dynamika  w latach 2008-2010. Jej wyliczenie wymaga wykonania kilkunastu nieskomplikowanych działań matematycznych.
Metodologia jest prosta, co jest jej zaletą. Jeżeli założymy, że giełda jest racjonalna, oddaje wiernie wyceny rynkowe.
 Jej cechą jest to, że podąża za trendami i modami na giełdzie, co w niektórych okresach bardzo promuje niektóre branże.
Na przykład w cyklu marzec 2008-marzec 2010 znacznie wzrosła wycena firm z branży handlowej, bo została ona w tym okresie doceniano przez giełdowych inwestorów. Wskaźnik C/Z dla branży handlowej wzrósł w tym czasie ponad 6 razy z 17,9 do 117,1,  a wskaźnik C/PG wzrósł dwa razy  z 14,5 do 30,2.  To, mimo spadku wskaźnika C/WK  o jedną trzecią z 2,8 do 1,8,  spowodowało, że nawet gdyby wyniki firmy handlowej  w latach 2007-2009 w ogóle się nie zmieniły, jej wartość rynkowa w marzec 2008-marzec 2010 wzrosłaby prawie 3 razy.  Dlatego branża handlowa w V edycji Konkursu Gepardy Biznesu 2010 dobrze wypada w rankingu ogólnopolskim i rankingach wojewódzkich.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *