Deweloperzy zbudują galerie handlowe za 10 mld zł
Do 2010 roku powstanie 2,5 mln mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych. 62 proc. zaatakuje lokalny biznes w miasta do 100 tys. mieszkańców w centrach i na obrzeżach.
"Gazeta Prawna" poinformowała na początku września 2008 r., że w fazie budowy oraz planowania jest ponad 100 centrów handlowych. Wartość inwestycji to ponad 10 mld zł. Nowa fala inwestycji to przede wszystkim wielofunkcyjne projekty realizowane w centrach i na obrzeżach miast.
Najwięcej nowych galerii zostanie oddanych do użytku w województwie mazowieckim, wielkopolskim i dolnośląskim. Łącznie powstanie w nich prawie 40 obiektów. Większość z budowanego 1 mln mkw. ukończona zostanie w przyszłym roku.
– 2009 rok będzie więc porównywalny pod względem rocznej podaży do rekordowych lat 1998-1999 – wynika z jeszcze niepublikowanego raportu przygotowanego przez Cushman & Wakefield.
Do 2010 roku ma powstać dalsze 1,5 mln mkw. powierzchni centrów handlowych. Dzięki nowym inwestycjom liczba powierzchni handlowej wzrośnie do 8 mln mkw.
– Na koniec II kwartału istniało 307 centrów o łącznej powierzchni 5,65 mln mkw. – informuje Katarzyna Michnikowska z Cushman & Wakefield, autorka raportu.
Dodaje, że ponad 1,95 mln mkw. zlokalizowanych było w miastach średniej wielkości, a blisko 3,7 mln mkw. w ośmiu największych aglomeracjach.
Dzięki nowym projektom dysproporcja między mniejszymi i większymi miastami ulegnie spłaszczeniu.
Na mapie inwestycyjnej deweloperów są głównie miasta do 100 tys. mieszkańców. Jak donosi Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH), w najbliższych dwóch latach udział mniejszych miast w całkowitej podaży powierzchni handlowej wzrośnie z 6 proc. do 12 proc. na koniec 2009 roku.
– Powstanie w nich aż 62 proc. realizowanych obecnie centrów handlowych – zauważa Katarzyna Michnikowska.
Patrycja Otto