Ograniczyć rozwój sieci aptecznych

Tylko 1 procent aptek w jednym województwie będzie mogło należeć do firm powiązanych kapitałowo.

Wraca pomysł, aby ograniczyć rozwój sieci aptecznych. Mają też zniknąć reklamy aptek, a za sprzeczne z prawem zachwalanie leków będą wyższe kary pieniężne.

Tak wynika z przedstawionego przez Ministerstwo Zdrowia projektu nowelizacji prawa farmaceutycznego. Do końca listopada potrwają jego konsultacje społeczne. Ministerstwo chce uściślić obowiązujące od 2004 r. przepisy antykoncentracyjne. Miały ograniczyć tworzenie sieci aptek.

– Te regulacje w ogóle nie działają. Firmy bez problemu tworzą sieci za pomocą powiązanych ze sobą spółek – mówi Stanisław Piechula, szef Okręgowej Izby Aptekarskiej w Katowicach. Urzędnikom łatwiej będzie zebrać informacje o powiązaniach między firmami i o grupach kapitałowych. Same wypisy z Krajowego Rejestru Sądowego im nie wystarczają.

Jeśli nowelizacja wejdzie w życie, zainteresowani przejęciem apteki będą musieli przedstawić szczegółowe informacje o swoich powiązaniach kapitałowych. Firmy zainteresowane tworzeniem sieci na razie milczą.

– Nie komentujemy tych propozycji – ucina Michał John z Polskiej Grupy Farmaceutycznej.

Koniec z promowaniem niższych cen leków. Apteki nie będą bowiem mogły się reklamować. Mogłyby jedynie podawać informacje o lokalizacji i godzinach pracy.

Ministerstwo Zdrowia przekonuje w uzasadnieniu projektu, że korzystanie z aptek i placówek zdrowia publicznego to życiowa konieczność i nie powinna być poddawana wpływom reklamy lub promocji.

Będą też sztywne marże hurtowe i detaliczne na leki refundowane. Ma to zlikwidować tańszą sprzedaż leków refundowanych w niektórych placówkach i zmniejszyć wydatki Narodowego Funduszu Zdrowia na refundację.

Ministerstwo chce też surowo karać fałszerzy leków i sprzedających je w Internecie, na bazarach, w siłowniach. Minimalną karą byłoby trzyletnie więzienie.

źródło: www.rp.pl

Nasz komentarz:

Skoro tak restrykcyjnie można potraktować biznes związany z handlem lekami i nie narusza to naszej konstyucji, to podobnie może administracyjnie hamować rozwój sieci hipermarektów.

Jerzy Krajewski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *