Artykuły

Kontrolują niemal wszystko

Wirtualna Polska przygotowała zestawienie koncernów z branży dóbr szybko zbywalnych. Pokazuje ono dobrze podbój, jakiego dokonały one w Polsce. W ciągu kilkunastu lat opanowały dużą część naszego rynku. Jaki jest sposób na nie? Trzeba tworzyć polskie globalkoncerny.

 
Polska jest podbita przez zachodnie koncerny produkcyjne, handlowe, ubezpieczeniowe i banki.
 
W większości branży lokalny biznes został zepchnięty przez nie na prowincję – "do lasów i na bagniska".
 
W otwartym polu niewiele polskich podmiotów gospodarczy  staje do boju z globalkoncenami z własnymi, dużymi kampaniami reklamowymi w telewizjach.
 
Dziś  globalkonceny chcą podbić kolejne rynki: białoruski, ukraiński, rosyjski, indyjski, afrykański. 
 
Wolny handel służy im, bo są potężne. Rynek podbijają za pomoc dywanowych nalotów reklam telewizyjnych, salw reklam w prasie, radio i internecie, blokowania konkurencji w marketach i bankach, kupowanie lokalnych urzędników.
 
Nikt nie potrafi się oprzeć potędze pieniądza zachodnich koncernów produkcyjnych i handlowych. Na wielu rynkach dostają wspracie zachodnich banków i instytucji finansowych.
 
A gdy zajdzie taka potrzeba, do akcji wkracza regularna armia z czołgami i samolotami, jak w Serbii, Afganistanie, Iraku czy Libii (choć w tych napaściach Zachodu na te państwa czynnik polityczny był decydujący).
 
Globalkonceny niszczą lokalne firmy, czynią z ich właścicieli pracowników najemnych, zmieniają ludzi w swoich poddanych. Narzucają swoją wolę lokalnym politykom.
 
Szczególnie groźne są globalbanki w przypadku państw zadłużonych po uszy. Wtedy to one rządzą, wybierają sobie premierów, jak to niedawno stało się w Grecji czy Włoszech.
 
Oligarchizacja biznesu staje się problemem dla ludzi.
 
Jaki jest sposób na globalkoncerny?
 
Blokować obce koncerny i tworzyć własne, polskie.  Wspierać największe polskie firmy. Przekonywać do zagranicznej ekspansji.
 
Uwolnić własny biznes (firmy i banki), bo tylko biznes tworzy realne miejsca pracy, przynoszące dochód  na globalnym rynku, tylko biznes utrzymuje całą resztę.
 
Trzeba zmniejszyć bariery administracyjne, szczególnie w procesach inwestycyjnych, w prawie budowalnym.
 
W jak najszerszym zakresie wprowadzić dobrowolność ubezpieczeń społecznych. 
 
 
 
Jerzy Krajewski, dyrektor Instytutu Nowoczesnego Biznesu
 
Zestawienie Wirtualnej Polski pt. "Kontrolują niemal wszystko"

 
 
Rynek dóbr szybko zbywalnych jest w dużej mierze zdominowany przez kilka dużych, międzynarodowych korporacji. Ogromna część zakupów, które robisz na co dzień, to produkty pochodzące z fabryk właśnie tych największych graczy.

Choć niewidoczna ręka rynku powinna pozostawiać na półkach najlepsze oraz najbardziej opłacalne produkty, to najsilniejszą pozycję osiągają wciąż towary światowych potentatów.

Czy rzeczywiście gwarantują najwyższą jakość i przystępną cenę, czy jest to jedynie siła przebicia marketingowego. Zobacz, do kogo należą marki produktów, które wkładasz do koszyka.

Kraft Foods

Data utworzenia: 1903 r.
Przychody: 49 mld dol. (2010)
Przedsiębiorstwo: amerykański koncern notowany w Nowym Yorku
Siedziba: Northfield, Illinois, USA

KF sprzedaje w Polsce chyba najbardziej znane ze znanych marek słodyczy i kaw, które są dostępne w kraju. Nie dziwne, o niemal każdym z tych produktów możemy co chwilę usłyszeć lub zobaczyć jego reklamę w telewizji.

Ogromne nakłady na marketing się zwracają. W 2010 roku koncern zarobił prawie 50 mld dolarów.

W rękach Kraft Foods znajdują ulubione przez Polaków marki, jak dawny narodowy produkt Prince Polo, Delicje czy czekolada Milka. Także jedne z najpopularniejszych w naszym kraju kaw, Jacobs i Maxwell House także należą do tego koncernu.

Procter and Gamble

Data utworzenia: 1837 r.
Przychody: 83 mld dol. (2011)
Przedstawiciele: amerykańska spółka publiczna notowana w Nowym Yorku
Siedziba: Cincinnati, Ohio, USA

Jest to największa globalna firma ujęta w naszej galerii, a także największa produkująca dobra konsumpcyjne. Na liście "Forbesa" zajmuje miejsce 35. Wyżej znajdują się już tylko producenci przemysłowi, korporacje finansowe i firmy surowcowe.

Półki w drogeriach większości krajów w ogromnej mierze zapełnione są przez produkty tej firmy. W rękach P&G znajdują się tak dobrze znane marki jak Gillete, Old Spice, Vizir, Hugo Boss czy Head and Shoulders. Korporacja posiada najważniejsze marki z większości branż drogeryjnych – podpasek, pieluch, środków piorących czy perfum.

Nestle

Data utworzenia: 1866 r.
Przychody: 70 mld dol. (2011)
Przedsiębiorstwo: szwajcarska spółka notowana na europejskiej giełdzie Euronext oraz narodowym rynku akcji w Szwajcarii
Siedziba: Vevey, Szwajcaria

Nestle jest największą firmą produkującą żywność na świecie. Na liście 100 największych korporacji według "Forbesa" zajmuje 40. miejsce. Rocznie sprzedaje towary za 70 miliardów dolarów.

To właśnie Nestle produkuje niezwykle popularną kawę Nescafe i jedzenie dla dzieci Gerber. Do niej także należą batoniki KitKat oraz Nesquick.

Za pośrednictwem udziałów w firmie L'Oreal Nestle kontroluje szereg marek kosmetycznych, m.in. Vichy i Garnier. Firma jest także właścicielem takich znaków handlowych jak modowy Ralph Lauren czy Giorgio Armani.

Johnson and Johnson

Data utworzenia: 1887 r.
Przychody: 65 mld dol. (2011)
Przedsiębiorstwo: amerykańska spółka publiczna notowana w Nowym Yorku
Siedziba: New Jersey, USA

Firma należy w dużej części do rodziny Johnsonów. Część udziałów przypadła także Polce Barbarze Piaseckiej Johnson, wdowie po właścicielu koncernu Johnie Sewardzie Johnsonie. Po jego śmierci otrzymała niemal pół miliarda dolarów, głównie w udziałach w koncernie.

Dziś korporacja jest właścicielem 250 mniejszych firm i sprzedaje swoje produkty w 175 krajach. W sumie koncern jest właścicielem ponad stu marek produktów znanych na całym świecie. Jego roczne przychody sięgają niemal 65 mld dol.

PepsiCo

Data utworzenia: 1965 r.
Przychody: 66 mld dol. (2011)
Przedsiębiorstwo: amerykańska spółka publiczna notowana w Nowym Yorku
Siedziba: Nowy York, USA

PepsiCo powstało z podziału firmy Pepsi-Cola Company w 1965 roku. W efekcie powstała Coca-Cola oraz właśnie PepsiCo. Do dziś podobnie jak konkurencyjna spółka zajmuje się przede wszystkim produkcją napojów. Wiele z nich jest podobnych do produktów Coca-Coli. Pepsi rywalizuje z napojem Coca-Cola, Mirinda z Fantą, 7up ze Spritem, Gatorade z Poweradem a Lipton Ice Tea z Nestea.

Jednocześnie PepsiCo działa także na rynku chipsów. Produkuje całą serię ziemniaczanego przysmaku spod znaku Lay's. Na naszym rynku możemy kupić także chipsy Cheeto's. Poza tym podobnie jak Coca-Cola PepsiCo wytwarza soki owocowe.

Coca-Cola Company

Data utworzenia: 1892 r.
Przychody: 47 mld dol. (2011)
Przedsiębiorstwo: amerykańska spółka publiczna notowana w Nowym Yorku

Coca-cola, która umożliwiła rozwój firmy produkującej najwięcej napojów na świecie, pierwotnie była sprzedawana w aptekach. Dziś koncern Coca-Cola sprzedaje na całym świecie 3300 rodzajów napoju, a napój nazywany Coca-Cola występuje w 12 odmianach. Na naszym rynku są ich tylko cztery (Coca-Cola, Cherry Coke, Coca-Cola Zero, Coca-Cola Light). Poza tym wiele innych napojów i soków, które kupujemy na co dzień, także jest produkowane przez koncern Coca-Cola Company.

Mars

Data utworzenia: 1911 r.
Przychody: 30 mld dol. (2010)
Przedsiębiorstwo: firma prywatna
Siedziba: McLean, Virginia, USA

Kiedy w 1911 roku Ethel i Frank Mars wyprodukowali pierwsze słodycze, zapewne nawet nie przypuszczali, że już za niecałe 100 lat ich produkty będą znane na całym świecie. Wtedy wydawało się to wręcz niemożliwe…

Na sukces firmy pracuje 65 000 współpracowników w 317 biurach i 150 kompleksach fabrycznych w 71 krajach. Marki są obecne w ponad 100 państwach na wszystkich kontynentach, a roczne obroty firmy przekraczają 30 miliardów dolarów.

Dorobek firmy to 640 marek – 75 z nich to marki globalne, znane na całym świecie. Jest liderem rynku karmy dla zwierząt (Pedigree, Whiskas, Chappi, Kitekat, Frolic, Perfect Fit, Profilum, Sheba, Cesar), wiodącym producentem słodyczy (Mars, Snickers, Twix, Bounty, Milky Way, M&M’s, Dove, Skittles, Maltesers) i dań gotowych (Uncle Ben’s, Dolmio).

Reckitt Benkiser

Przychody: 15 mld dol. (2011)
Data utworzenia: 1814 r.
Siedziba: Slough, Wielka Brytania
Przedsiębiorstwo: brytyjska spółka publiczna notowana na giełdzie w Londynie

Na początku firma zajmowała się przemiałem zbóż oraz gorczycy. Dziś jest jedną z dziesięciu największych firm rankingu European Business Week 50.

Jedna dziesiąta spośród 25 tys. pracowników RB pracuje w Polsce. Produkty RB sprzedawane są w niemal 200 krajach na całym świecie. RB najwięcej dochodów czerpie ze sprzedaży produktów do higieny osobistej (Clerasil, Veet, Durex), lekarstw, jak Strepsils i Nurofen, a następnie z branży produktów dla domu (Vanish, Cillit Bang, Air Wick, Calgon).

RB jest jedną z najskuteczniejszych korporacji w promowaniu swoich nowych produktów. Firma, w porównaniu z konkurencją, wydaje najwięcej na reklamę, przede wszystkim telewizyjną. Stąd tak dobrze znane są przeciętnemu Polakowi takie marki jak Vanish, Calgon, Air Wick czy Woolite.

Colgate-Palmolive

Przychody: 15 mld dol. (2011)
Data utworzenia: 1806
Przedsiębiorstwo: amerykańska spółka publiczna notowana w Nowym Yorku
Siedziba: Nowy York, USA

Początkiem firmy było małe przedsiębiorstwo wyrobu świec i mydła. Dziś to międzynarodowa korporacja o przychodach około 15 mld dolarów.

Dziś największa część koncernu zajmuje się produkcją artykułów do pielęgnacji jamy ustnej z flagowym produktem – pastą Colgate. Nie mniej znane są także inne towary sprzedawane pod markami C-P jak płyny do czyszczenia Ajax czy mydła Palmolive.

Henkel

Przychody: 15 mld dol. (2011)
Data założenia: 1876 r.
Przedsiębiorstwo: niemiecka spółka komandytowo-aukcyjna
Siedziba: Dusseldorf, Niemcy

Międzynarodowy koncern chemiczny. Specjalizuje się w produkcji środków pomocniczych i higienicznych do domowego i przemysłowego użytku.

Zatrudnia 47 tys. pracowników na całym świecie i jest największą niemiecką korporacją o zasięgu międzynarodowym.

Sprzedaż środków piorących, takich jak znany Persil, Perwoll czy Silan, to druga, po mniej znanych konsumentowi w Polsce produktach montażowych, część dochodów przedsiębiorstwa.

Henkel jest obecny w 125 krajach na pięciu kontynentach. Jednak główny obszar biznesowy korporacji znajduje się w Europie i Stanach Zjednoczonych.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *